FAQ-często zadawane pytania

Czym różnią się ogólnodostępne pociągi retro od pociągów turystycznych w ramach projektu „Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej”?

PONIŻSZE INFORMACJE ODNOSZĄ SIĘ DO PROGRAMU NA 2023ROK, ZOSTANĄ ZAKTUALIZOWANE PO PUBLIKACJI ROZKŁADÓW
Oferty te mają wiele cech wspólnych, najważniejsze z nich:

  • Odbiorcy. Przejazdy te są adresowane do szerokiego grona odbiorców, od rodzin z dziećmi po seniorów.
  • Tabor. Wszystkie przejazdy są realizowane w oparciu o zabytkowe lokomotywy i wagony ze Skansenu w Chabówce.
  • Dodatkowe atrakcje. Przejazd pociągiem z przed dekad jest częścią oferty .

Pomiędzy tymi pociągami występuje jednak kilka różnic, najważniejsze z nich to:

Gdzie znajdują się stare (nieaktualne) rozkłady jazdy?

Wraz z zakończeniem kursowania danego pociągu retro z serwisu usuwany jest rozkład jazdy. Dawniej archiwalne rozkłady były dostępne na stronie jako materiały historyczne. Powodowało to jednak szereg nieporozumień, gdy odwiedzający stronę przez pomyłkę traktowali archiwalny rozkład jako aktualny. Strona jest na bieżąco archiwizowana przez Internetowe Archiwum na którym można znaleźć wycofane treści.

Cennik biletów i godziny otwarcia

Do 31 kwietnia 2024r. Skansen można zwiedzać codziennie (w dni robocze, soboty, niedziele i święta) od 8:00 do 15:00.

Od 1 maja 2024r. do 31 sierpnia 2024r. Skansen będzie otwarty codziennie (w dni robocze, soboty, niedziele i święta) od 8:00 do 18:00.

Cennik:
wstęp (bilet normalny): 22,00 zł
wstęp (bilet ulgowy): 17,00 zł*
dzieci do drugich urodzin – bezpłatnie – po okazaniu dokumentu potwierdzającego wiek dziecka.

Dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny
wstęp (bilet normalny): 21,00 zł
wstęp (bilet ulgowy): 16,00 zł*
dzieci do drugich urodzin- po okazaniu dokumentu potwierdzającego wiek dziecka.

Przewodnik: 200,00 zł – w dni robocze po wcześniejszej rezerwacji tel.
(32) 722-38-75 lub 663-29-27-13. Faktury VAT wystawiane są tylko w dni robocze w godz.7:00 – 15:00.
*)przysługuje tylko i wyłącznie dla dzieci i młodzieży uczącej się do ukończenia 24-go roku życia, po uprzednim okazaniu dokumentu potwierdzającego ulgę tj. legitymacja szkolna/studencka.

Jak dojechać do Skansenu w Chabówce?

Informacje na temat dojazdu do Skansenu-zarówno samochodem jak i pociągiem znajdują się na stronie informacyjnej.

Dlaczego lokomotywa SM40 nie ma bocznych barierek (widać po nich jedynie ślady)?

Lokomotywy serii SM40 nie miały bocznych barierek, doinstalowywano je dopiero podczas kolejnych napraw i modernizacji. W lokomotywie SM40-01 celowo je odinstalowano, aby przywrócić jej pierwotny wygląd. Lokomotywy serii SM41 miały seryjnie boczne barierki.

Czy można wchodzić do lokomotyw?

Część lokomotyw parowych ma otwarte budki i jest możliwe ich zwiedzanie od wewnątrz.

Na stacji w mieście X jako pomnik stoi parowóz Y. Dlaczego nie jest uwzględniony w spisie jako pomnik?

Ponieważ strona poświęcona jest tylko i wyłącznie eksponatom Skansenu taboru kolejowego w Chabówce. Pełny wykaz wszystkich zachowanych parowozów w Polsce jest dostępny na stronie Tomisława Czarneckiego: www.polskieparowozy.pl

W czasie miedzywojnia na trasach pojawialy sie ekspresowe pociągi motorowe (przejazd: bilet + doplata za pociag motorowy). Jakich lokomotyw używano, na jakich trasach jeżdziły i gdzie można dostać fotografie?

Najszybsze pociągi jeżdżące jako wagony motorowe to tzw. Lux-torpedy, produkowane przez Puch’a a później w Fabloku (seria SAx). Jeździły one m.in na trasie Kraków-Zakopane przez Rabkę-Zdrój bez zatrzymania w Chabówce. Zaawansowane rozwiązania techniczne sprawiły, że czas przejazdu na tej trasie udało się ponownie osiągnąć dopiero po elektryfikacji tej linii w roku 1975. Wagony były napędzane silnikami spalinowymi, wyposażono je w przedziały sterownicze na końcach. Umożliwiało to szybką zmianę czoła pociągu (w Płaszowie, Suchej Beskidzkiej i Rabce-Zdrój)-wyeliminowano próbę hamulców, manewry, problem ograniczonej prędkosci przy jeździe parowozu tendrem naprzód. Dla linii lokalnych powstały podobne konstrukcje, ale cechował je mniejszy poziom komfortu i prędkość konstrukcyjna. Były to wagony produkcji Lilpop Rau i Loewenstein (seria SBix) i HCP Poznań (seria SBx)-w obu seriach zastosowano silnik spalinowy i dwie kabiny sterownicze na końcach, zewnętrznie obie serie były bardzo podobne do siebie. Wszystkie wymienione wagony miały własny napęd: lokomotywa przestała być potrzebna.
Do dnia dzisiejszego nie zachowały się wagony serii SAx ani SBx. Do Skansenu w Chabówce trafił natomiast wagon SBx90104 i obecnie jest odbudowywany według zachowanej dokumentacji.
Fotografia Lux-torpedy znajduje się w dziale historia

Kto jest właścicielem Skansenu? Jaka jest forma prawna?

Pełna nazwa Skansenu to: Sekcja utrzymania i napraw taboru zabytkowego „Skansen” w Chabówce. Skansen należy do PKP-Cargo S.A..

Czy to prawda, że parowozy.pl to jedna z najstarszych stron kolejowych w Polsce?

Strona funkcjonuje w Internecie od 1998 roku, w tym czasie funkcjonowało w Internecie kilkadziesiąt stron kolejowych, spośród których do dnia dzisiejszego przetrwało zaledwie kilka. „Rówieśniczką” serwisu jest m.in. www.lhs.pl . Serwis parowozy.pl jest starszy niż Google czy Facebook a młodszy niż strona www.parowozy.com.pl która istnieje o rok dłużej.

Czy jest to oficjalny serwis internetowy Skansenu?

Serwis parowozy.pl jest prywatnym serwisem i nie stanowi oferty Skansenu.