ET21-57 po naprawie rewizyjnej w ZNLE Gliwice podczas której przywrócono jej historyczne malowanie. Fotografia dzięki uprzejmości Autora (c) Marcin Kijek.

Lokomotywa elektryczna ET21

Lokomotywy tej serii skonstruowano dla pociągów towarowych, pozostawiając możliwość ogrzewania wagonów osobowych. Lokomotywę zaprojektowano w 1957 roku w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Taboru Kolejowego w Poznaniu, część elektryczna jest wzorowana na radzieckiej konstrukcji WŁ22M. Producent oznaczył lokomotywę jako 3E natomiast na PKP oznaczono je najpierw serią E500, potem E06 a po wprowadzeniu normy RN-58/MK0001-serią ET21. W lokomotywie umieszczono 6 silników, na dwóch wózkach (układ CoCo). Jeden wózek ma więc 3 osie, każda oś ma silnik trakcyjny umocowanych „za nos”. Pudło lokomotywy zawiera dwa przedziały dla maszynistów (po jednym z każdej strony) w których znajdują się wszystkie urządzenia niezbędne do rozruchu i dalszego sterowania lokomotywą. W środkowej części znajdują się przedziały wysokiego napięcia (wn), z systemem ryglującym umożliwiającym otwarcie tylko przy opuszczonych pantografach i uszynieniu wyposażenia. Egzemplarze wyprodukowane po 1960 (od numeru 73) należą do tzw. serii zmodernizowanej, oznaczenie producenta zmieniono z 3E na 3E/1 (oznaczenie na PKP pozostało bez zmian). Ulepszenia wprowadzone podczas modernizacji to głównie:

  • Zmniejszenie masy lokomotywy ze 120 do 113,3 tony dzięki oszczędniejszemu zastosowaniu metali i ich lepszej jakości.
  • Zmniejszenie awaryjności wyposażenia elektrycznego.
  • Równomierne rozłożenie masy i nacisków.
  • Poprawienie warunków pracy obsługi poprzez nowy system wentylacji silników który nie powodował przeciągów w kabinie, sprawniejsze ogrzewanie, nowy pulpit sterowniczy.
  • Sprawniejszy montaż i naprawa dzięki możliwości zdejmowania dachu i montażu sprzętu wn na oddzielnej wyjmowalnej podstawie. Różnice zewnętrzne to:
  • Trzy okna boczne (nie licząc okien w drzwiach do kabiny) zamiast jednego.
  • Wąski wlot wentylacji na całej długości.

Dane techniczne:

Maksymalna prędkość konstrukcyjna dla pociągów osobowych/towarowych: 100/70 km/hMaksymalna prędkość dla prezentowanego egzemplarza: 70 km/hMasa: 121tDługość: 16,5mŚrednica kół napędowych: 1250 mmMoc godzinna: 2400 kWMoc ciągła: 1860 kWNatężenie prądu:290 AŚrednica kół:1250Ilość sprężarek:2Łączna wydajność:3500 l/minSzybkość obrotowa silnika:710 obr/min

ET21-57

Prezentowany egzemplarz należy do serii niezmodernizowanej (3E/1). Jest sprawny i prowadzi normalne pociągi towarowe-pozostałe według zamówienia klienta. Zewnętrznie różni się od serii zmodernizowanej klasycznym wyglądem lokomotywy elektrycznej z lat 50-tych i odmiennym, widocznym na fotografiach malowaniem. W 2003 roku, przeprowadzono naprawę okresową w Zakładach Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach, podczas której zmieniono malowanie na jednokolorowe, zielone.