Lokomotywa elektryczna ET21

Lokomotywy tej serii skonstruowano dla pociągów towarowych, pozostawiając możliwość ogrzewania wagonów osobowych. Lokomotywę zaprojektowano w 1957 roku w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Taboru Kolejowego w Poznaniu, część elektryczna jest wzorowana na radzieckiej konstrukcji WŁ22M. Producent oznaczył lokomotywę jako 3E natomiast na PKP oznaczono je najpierw serią E500, potem E06 a po wprowadzeniu normy RN-58/MK0001-serią ET21. W lokomotywie umieszczono 6 silników, na dwóch wózkach (układ CoCo). Jeden wózek ma więc 3 osie, każda oś ma silnik trakcyjny umocowanych „za nos”. Pudło lokomotywy zawiera dwa przedziały dla maszynistów (po jednym z każdej strony) w których znajdują się wszystkie urządzenia niezbędne do rozruchu i dalszego sterowania lokomotywą. W środkowej części znajdują się przedziały wysokiego napięcia (wn), z systemem ryglującym umożliwiającym otwarcie tylko przy opuszczonych pantografach i uszynieniu wyposażenia. Egzemplarze wyprodukowane po 1960 (od numeru 73) należą do tzw. serii zmodernizowanej, oznaczenie producenta zmieniono z 3E na 3E/1 (oznaczenie na PKP pozostało bez zmian). Ulepszenia wprowadzone podczas modernizacji to głównie:

  • Zmniejszenie masy lokomotywy ze 120 do 113,3 tony dzięki oszczędniejszemu zastosowaniu metali i ich lepszej jakości.
  • Zmniejszenie awaryjności wyposażenia elektrycznego.
  • Równomierne rozłożenie masy i nacisków.
  • Poprawienie warunków pracy obsługi poprzez nowy system wentylacji silników który nie powodował przeciągów w kabinie, sprawniejsze ogrzewanie, nowy pulpit sterowniczy.
  • Sprawniejszy montaż i naprawa dzięki możliwości zdejmowania dachu i montażu sprzętu wn na oddzielnej wyjmowalnej podstawie. Różnice zewnętrzne to:
  • Trzy okna boczne (nie licząc okien w drzwiach do kabiny) zamiast jednego.
  • Wąski wlot wentylacji na całej długości.

Dane techniczne:

Maksymalna prędkość konstrukcyjna dla pociągów osobowych/towarowych: 100/70 km/hMaksymalna prędkość dla prezentowanego egzemplarza: 70 km/hMasa: 121tDługość: 16,5mŚrednica kół napędowych: 1250 mmMoc godzinna: 2400 kWMoc ciągła: 1860 kWNatężenie prądu:290 AŚrednica kół:1250Ilość sprężarek:2Łączna wydajność:3500 l/minSzybkość obrotowa silnika:710 obr/min

ET21-57

Prezentowany egzemplarz należy do serii niezmodernizowanej (3E/1). Jest sprawny i prowadzi normalne pociągi towarowe-pozostałe według zamówienia klienta. Zewnętrznie różni się od serii zmodernizowanej klasycznym wyglądem lokomotywy elektrycznej z lat 50-tych i odmiennym, widocznym na fotografiach malowaniem. W 2003 roku, przeprowadzono naprawę okresową w Zakładach Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach, podczas której zmieniono malowanie na jednokolorowe, zielone.