Lokomotywa parowa OKl27

Określając potrzeby taborowe odradzającego się kolejnictwa w Polsce, już w 1918 roku wskazano na konieczność budowy także parowozów-tendrzaków dla potrzeb lokalnych. Po zaspokojeniu najpilniejszych potrzeb przez rozpoczęcie budowy parowozów Ty23 i Os24 dla towarowej i osobowej komunikacji dalekobieżnej przystąpiono do prac nad parowozem do obsługi pociągów lokalnych. W połowie lat dwudziestych XX stulecia PKP posiadały 5200 parowozów, z czego tylko znikoma część została zakwalifikowana jako tendrzaki do ruchu podmiejskiego. Całość prac projektowych nad nowym parowozem zrealizował według koncepcji inż. Łopuszańskiego zespół konstruktorów fabryki Cegielskiego, pod kierownictwem inż. Brylinga. Była to pierwsza konstrukcja parowozu od początku pomyślana, zaprojektowana i wykonana w Polsce. Pomimo mankamentów takich jak np. niespokojny bieg przy dużych prędkościach (problem dotyczył tylko egzemplarzy z niższymi numerami), seria OKl27 była konstrukcją naprawdę udaną, nie dziwi więc fakt, że maszyna otrzymała złoty medal podczas Powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu w 1929 roku połączonej z publiczną prezentacją parowozu. Pod koniec lat 30. po elektryfikacji węzła warszawskiego część maszyn przerzucono do dyrekcji katowickiej i radomskiej. Podczas okupacji hitlerowcy wywieźli większość maszyn do Rzeszy, część z nich odzyskano w latch 1945-1955. Przyśpieszona kasacja maszyn tej serii nastąpiła w latach 70.; w 1972 roku było ich na PKP 90, a w 1979 roku już tylko jedna. W latach 70. PKP sprzedało ZNTK Łapy trzy “okaelki”-wśród nich był znajdujący się w Skansenie egzemplarz pracujący w Lokomotywowni Tłuszcz a w ZNTK Łapy do 1985 roku.

Dane techniczne:

Średnica cylindrów: 540 mmSkok tłoka: 630 mmŚrednica kół napędnych: 1500 mmŚrednica kół toczne: 860 mmNadciśnienie pary w kotle: 14 atPowierzchnia ogrzewalna kotła: 127,7 m2Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza: 45,2 m2Powierzchnia rusztu: 2,6 m2Masa próżnego parowozu: 66,7 tMasa służbowa: 85,1 tNajwiększy nacisk osi: 18,2 tPrędkość konstrukcyjna: 80 km/hRozstaw osi skrajnych: 9 000 mmPrędkość konstrukcyjna: 80 km/hPojemność skrzyni wodnej: 10 m3Pojemność skrzyni węglowej: 4 tDługość całkowita: 12 863 mm