Lokomotywa parowa Pt31

W 1932 roku za bramę „Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce Sp. Akc. w Chrzanowie” wyjechały trzy parowozy pasażerskie serii Pt 31. Ich konstruktorem był inż. Kazimierz Zembrzuski. Poczynając od Pt31-1 o numerze fabrycznym 518, do wybuchu II wojny światowej wyprodukowano 98 maszyn. Po zajęciu Polski Niemcy zbudowali 12 kolejnych egzemplarzy. Lokomotywy te prowadziły cięższe pociągi pospieszne o masie do 650 ton. Piękna sylwetka, oraz bardzo udana konstrukcja zjednały uznanie maszynistów. Doświadczenia eksploatacyjne wykazały, że parowóz był jedną z najbardziej udanych konstrukcji. Ostatnie z nich zakończyły swoją służbę w 1979roku.

Pt31-64

Zachowany egzemplarz o numerze 64 pracował na PKP od 1938 roku do 1979 roku. Do Skansenu trafił w 1992roku.

Dane techniczne:

Prędkość maksymalna: 110 km/hMoc: 2000 KMMasa: 174,7tDługość: 24mŚrednica kół napędnych: 1850 mmZapas wegla: 10tZapas wody: 32m3