Lokomotywy parowe Ty2

Parowozy tego typu były budowane dla zapewnienia transportu na terenach okupowanych przez Niemcy w okresie II wojny światowej jako seria BR52. Z uwagi na szybkość produkcji i brak materiałów konstrukcję uproszczono usuwając drugą piasecznicę, podgrzewacz z oczyszczaczem wody i inne. W stosunku do wzorcowego modelu serii BR50 zlikwidowano jedno okno boczne. Pomimo daleko idących uproszczeń i oszczędności osiągi i parametry parowozu były niemal takie same jak dla serii BR50. Parowozy BR52 wyprodukowane w czasie wojny a eksploatowane przez PKP otrzymały oznaczenie Ty2, ukończone po wojnie (z pozostawionych przez Niemców części) Ty42. W latach 1942-1945 wybudowano 6151 lokomotyw tej serii w europejskich fabrykach zajętych przez Niemcy. W ramach napraw i remontów wymieniano wiele części, co zapewniło tym maszynom długą żywotność.

Dane techniczne:

Nadciśnienie pary w kotle:16 atŚrednica cylindrów:600 mmPowierzchnia rusztu:3,9 m2Średnica kół napędowych:1400 mmŚrednica kół tocznych:850 mmMasa w stanie służbowym:86,1 tPrędkość maksymalna:80 km/h

Tender serii 30D42

Pojemnośc skrzyni wodnej:30 m3Pojemność skrzyni węglowej:8t lub 10t

Parowóz z tendrem

Masa służbowa:146,9 t

Parowozy serii Ty 2 ze Skansenu w Chabówce

Ty2-29

Parowóz został wyprodukowany w 1942, w latach 1969-1982 pracował w Chabówce, do której wrócił w 1998roku i stał się niesprawnym eksponatem. W 2014 trafił do Nowego Sącza. W listopadzie 2014roku trafił do “szopy” w Nowym Sączu, gdzie Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei objęło nad nim opiekę. Wyeksponowanie parowozu w Nowym Sączu w żaden sposób nie uszczupliło ekspozycji w Chabówce, w której podziwiać można nadal cztery egzemplarze tej serii.

Ty2-911

Parowóz został wyprodukowany w 1944roku, nieprzerwanie od 1947roku pracuje w Skansenie w Chabówce.

Ty2-953

Ten parowóz od lipca 1945 roku do końca 1960 roku pracował w Suchej Beskidzkiej, następnie w lokomotywowniach w Rybniku i Raciborzu. Od lipca 1967 roku pracował w Chabówce.

W latach 1984-85 parowozy Ty2-953 i Ty2-1285 przebudowano na opalanie gazogeneratorowe (charakteryzujące sie bezdymnym spalaniem węgla), według pomysłu dr inż. T. Rękawka z Politechniki Warszawskiej. Pierwszym przebudowanym parowozem był Ty2-1285-w roku 1984. Próby ujawniły pewne braki toteż w rok później przerobiono Ty2-953. Oba zmodernizowane parowozy wyposażono w mechaniczny podajnik węgla. Program nie był dalej kontynuowany m.in. z racji braku środków a także śmierci dr Rękawka.

Ty2-993

Lokomotywa ta pracowała do stycznia 1990. Została odremontowana i przygotowana do transportu z prędkością maksymalną 50km/h. Interwencja obrazowa Jean-Michel Frouin polegała na pokryciu powłoką odblaskową całej lokomotywy. Dzięki autonomicznemu oświetleniu promieniami ultrafioletowymi powodującymi odblask tej powłoki, można było śledzić przejazd lokomotywy w nocy między Krakowem i Paryżem. W świetle dziennym lub sztucznym lokomotywa odzyskiwała swój aspekt naturalny. Przejechała przez Polskę, Niemcy i Francję w specjalnym konwoju. Przelotny obraz fluorescencyjnej lokomotywy pozostał jedynie w pamięci widzów. Natychmiast po przybyciu do Paryża powłoka została usunięta. Lokomotywa została zainstalowana w centrum Wielkich Młynów Paryża.

Ty2-1184

Przebieg służby tego egzemplarza w latach 1944-1948 jest nieznany. Wiadomo jedynie, że został skasowany po tym, jak wykoleił się w MD Białogard. Decyzję kasacyjną unieważniono i po naprawie głównej w Poznaniu został przekazany do MD Godków gdzie pracował do 1950 roku a nastepnie: 1950-1972-MD Szczecin Port; 1973-1974-MD Stargard Szczeciński; 1974-1992-MD Przeworsk; Od VI 1992 w Chabówce .

Fotorelacje: