Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej 2016 – podsumowanie

Pożegnalny kurs do Zakopanego

W niedzielę 4 grudnia odbył się ostatni w 2016 roku przejazd z cyklu „Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej”. Przejazd w relacji Chabówka-Zakopane-Chabówka zamknął projekt, na który w tym roku złożyło się 28 przejazdów. Druga edycja projektu była możliwa dzięki dotacji jaką Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei otrzymało od Województwa Małopolskiego. W roku ubiegłym Stowarzyszenie otrzymało 200.000zł, w tym roku kwota była niemal dwukrotnie większa (380.000zł). Istniejące od 2009 roku Stowarzyszenie w latach poprzednich organizowało własnym sumptem m.in. przejazdy „Kolej na majówkę” (Nowy Sącz-Chabówka-Nowy Sącz). Tradycyjnym Partnerem Stowarzyszenia jest Skansen w Chabówce który zapewnia tabor wraz z obsługą na wszystkie przejazdy.

Zimowy pociąg retro do Zakopanego. 4.12.2016. Fot.: Wojciech Adamowski

Dodatkowe atrakcje towarzyszące przejazdom

Program wszystkich przejazdów obejmował dodatkowe atrakcje, skierowane nie tylko do wąskiego grona Miłośników Kolei. Oprócz przejazdów historycznym składem, program obejmował pikniki peronowe, występy, poczęstunki (np. kremówkami w Wadowicach), zwiedzanie z przewodnikami, przejazdy zabytkowym węgierskim autobusem Ikarus 280 (podczas imprezy „Nostalgia za PRL”).

Nostalgia za PRL. 12.06.2016. Fot. Szymon Jurkowski.

„Transwersalny” jak za dawnych lat

Większość przejazdów obsługiwano trakcją parową, jednak pięć pociągów „Transwersalny” (Nowy Sącz-Chabówka-Nowy Sącz) zestawiono z zabytkową lokomotywą spalinową SP42-260. Zestawienie składu „Transwersalnego” nie było przypadkowe-takie pociągi jeździły dawniej na linii Chabówka-Nowy Sącz. Pociąg „Transwersalny” spotykał się z ogólnodostępnym pociągiem retro prowadzonym parowozem na stacji w Mszanie Dolnej. Taki widok-krzyżowanie pociągów z parowozem i lokomotywą spalinową był częsty aż do wycofania parowozów na linii Chabówka-Nowy Sącz na początku lat 1990tych.

Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej'2016 w liczbach

Liczba przewiezionych pasażerów 7 454 osób
Liczba pasażerokilometrów550 551
ŚŒrednie zapełnienie składu100%
ŚŒrednia liczba pasażerów w przeliczeniu na kurs 266 osób
Liczba osób które przybyły na stacje oglądać przejazd pociągu i uczestniczących w piknikach peronowych około 11 000 osób
Liczba kursów28
Liczba tras (szlaków)13
Liczba kilometrów z pasażerami 2603 km
Liczba kilometrów łącznie z podsyłami taboru 3683 km
Najstarsza lokomotywa prowadząca pociągi OKz32-2 z 1934 roku (82 lata)
Najmłodsza lokomotywa prowadząca pociągi SP42-260 z 1978 roku (38 lat)
Najdłuższe trasyChabówka – Nowy Sącz - Chabówka, Kraków – Tarnów – Kraków (152 km)
Najkrótsza trasa Krynica – Muszyna – Krynica (22 km)
Źródło: Dane NSMK.
OKz32-2 z „Pociągiem Wolności”. 11.11.2016. Fot.: Szymon Jurkowski.

Porównanie pierwszej (2015) i drugiej (2016) edycji projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej

I edycja 2015 II edycja 2016 Zmiana
Liczba przewiezionych pasażerów: 25937454+187%
Liczba kursów: 1128+154%
Liczba kilometrów z pasażerami: 9852603+164%
Liczba pasażerokilometrów:155160
550551+255%
Dofinansowanie :200 tys. 380 tys. +90%
Źródło: Dane NSMK.
Pociąg retro na Galicyjski Piknik Kolejowy w Dobrej. 26.06.2016. Fot. Szymon Jurkowski.

Fotorelacje:

Więcej:

Komentarze do “Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej 2016 – podsumowanie

  1. ufam, że program tej cennej inicjatywy będzie nie tylko kontynuowany, lecz systematycznie poszerzany i urozmaicany przez NSMK i skansen w Chabówce, a wysiłki stowarzyszenia obficie doceniane przez Województwo Małopolskie. Wszak zainteresowanie wykazane w statystykach, mówi samo za siebie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *