Ponad 1.000.000zł na remont linii do Nowego Sącza

W ostatnich dziesięcioleciach stan malowniczej linii do Nowego Sącza systematycznie się pogarszał. Wraz ze spadkiem prędkości pociągów spadała frekwencja prowadząc w końcu do całkowitego zawieszenia kursowania pociągów osobowych Chabówka-Nowy Sącz. Pociągi pasażerskie kursowały jednie na krótkim, zelektryfikowanym odcinku Chabówka-Rabka Zdrój. Podczas gdy dojazd do pracy i szkoły pociągiem nie był już możliwy, to oferta pociągów turystycznych była systematycznie rozwijana.

Ty42-107 z pociągiem nr 33300 Męcina-Męcina Podgórze 6.04.2014. Fot.: Łukasz Alczewski.
Ty42-107 z pociągiem nr 33300 Męcina-Męcina Podgórze 6.04.2014. Fot.: Łukasz Alczewski.
Latem na linii 104 Skansen taboru kolejowego w Chabówce uruchamiał ogólnodostępne pociągi retro, entuzjaści kolejnictwa z kraju i zagranicy organizowali pociągi specjalne, Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei organizowało przejazdy turystyczne. Potencjał linii dostrzegły również władze województwa małopolskiego, przyznając po raz pierwszy w 2015 roku 200.000zł dotacji na zorganizowanie pociągów turystycznych, między innymi na linii 104. Zorganizowany dzięki dotacji cykl Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej okazał się wielkim sukcesem i zwiastunem szerszego wykorzystania potencjału turystycznego linii.
Ty42-107 z pociągiem nr 33300 Tymbark-Dobra koło Limanowej 6.04.2014. Fot.: Łukasz Alczewski.
Ty42-107 z pociągiem nr 33300 Tymbark-Dobra koło Limanowej 6.04.2014. Fot.: Łukasz Alczewski.
Jak kubeł zimnej wody spadła decyzja operatora linii Chabówka-Nowy Sącz o całkowitym jej zamknięciu. Informacja ta wywołała medialną burzę i sprzeciw wielu środowisk, skupiających nie tylko miłośników kolei. Dzięki nagłośnieniu problemu, z wielu stron zaczęły napływać apele o ocalenie linii do Nowego Sącza. Ogromną radością była informacja, o przeznaczeniu ponad miliona złotych na remont linii Chabówka-Nowy Sącz.

Informacja o decyzji operatora linii umieszczona na Facebookowym profilu zdobyła rekordową ilość polubień. Wiadomość tą jako pierwszy podał portal Sądeczanin a następnie media ogólnopolskie, m.in. TVN i Gazeta Wyborcza. Środki zostały uzyskany dzięki oszczędnościom na zakończonych już przetargach a pierwsze prace ruszą pod koniec zimy. Kosztorys prac opiewa na 1.200.000zł a ich efektem będzie podniesienie prędkości i zapewnienie bezpieczeństwa na całej trasie. Przejezdność zostanie osiągnięta z początkiem sezonu wakacyjnego.

Komentarze do “Ponad 1.000.000zł na remont linii do Nowego Sącza

  1. Świetna inicjatywa. Można będzie utworzyć linię z Katowic do Krynicy lub nawet do Krosna czy dalej. W sezonie odżyje odcinek Żywiec – Sucha Beskidzka, zaś film nakręcony kamerą na niektórych odcinkach posłuży za świetny materiał telewizyjny. Rewitalizacja poaustrowęgierskiej kolei transwersalnej to dobra inwestycja choćby ze względu na znajdujące się przy niej uzdrowiska czy pozostałe miejscowości wypoczynkowe i turystyczne, do których wiodą wąskie drogi częściowo odciążone dzięki autostradzie. Cieszę się na efekty czekając równocześnie na utworzenie linii do Krakowa z Katowic przez Tychy 🙂

  2. Jestem już starszym kolejarzem i bardzo się cieszę że pozyskano środki na remont linii do Nowego Sącza.Oby jak najszybciej doszło do prac .Jestem miłośnikiem starej kolei od 40 lat.Kocham parowozy i dobrą kolej .W marcu wybieram się na emeryturę .Mam w swojej kolekcji 20 000 zdjęć parowozów
    i pamiątki kolejowe .Pociągi retro to coś wspaniałego.

  3. Jak patrze na te kleby czarnego dymu to wspolczuje tym którzy kolo linii mieszkaja.
    Niby fajna inicjatywa ale co z byciem eco?

    • Dym z tego parowozu ma się tak do ekologii, jak kropla trucizny wpuszczona do zalewu w Solinie. Kiedyś pod parą było tysiące parowozów jednocześnie i jakoś nie wpływało to na samopoczucie społeczeństwa. Ekolog z Bożej łaski się znalazł…

    • Widac mamy slaba wiedze, a chcemy udawac madrego. Zapraszam wiec do danych naukowych. Ostatnimi czasy kursowaly ta linia loki spalinowe. Dlaczego wtedy nie podnosiles larma??? Przeciez zawartosc trucizn JEDNEGO pojazdu opalanego ropa jest taka jak 17 parowozow opalanych weglem. Ale coz, huzia na Jozia, bo dym z parowozu widac, a ten ze spalinowki trzeba szukac. Takze skoro brakuje Ci fachowej wiedzy, to nie osmieszaj sie publicznie, Panie „ekolog”.

  4. Trzymamy za słowo,do zobaczenia w pociągu Chabówka-Nowy Sącz.
    Pozdrowienia dla wszystkich miłośników parowozów.

    • Wiele lat temu miałem możliwość przejechaniu całym odcinkiem z Nowego Sączą do Chabówki i wciąż mam w pamięci niepowtarzalne widoki i wrażenia z podróży. Cieszę sie ze zrodziła sie realna nadzieja na to, ze znowu będzie można ta linia podróżować. Na pewno z tej okazji skorzystam. Nie mogę sie na to wydarzenie doczekać, a wszystkim sceptykom polecam chociaż raz podróż ta linia i wierze, ze zmienia zdanie i bedą wtem rejon wracać regularnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *