Rok 2017 w Skansenie – podsumowanie

Tegoroczny program przygotowany przez Skansen taboru kolejowego w Chabówce, Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, PKP Cargo i instytucje partnerskie opierał się na sprawdzonych wzorcach z lat poprzednich. Tegoroczne atrakcje przyciągnęły rekordową liczbę turystów.

Rekordowe Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej

W tym roku rekordową liczbę pociągów (42 kursy) zorganizowało Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei (NSMK) w ramach cyklu “Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej”. Liczba pasażerów po raz pierwszy przekroczyła 10.000 osób. Więcej na temat tych przejazdów we wpisie Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej 2017 – podsumowanie.

TKt48-191 prowadzi pociąg „Kolejowa podróż ze Świętym Mikołajem”. 3.12.2017. Fot.: Szymon Jurkowski.

Pociągi do Kasiny Wielkiej i „Lato z parowozami”

Równie dużą popularnością cieszyły się wakacyjne pociągi retro, od trzech lat kursujące w relacji Chabówka-Kasina Wielka-Chabówka. Pociągi te uruchamiane są własnym sumptem przez Skansen. W tym roku uruchomiono 36 par w tej relacji a liczba pasażerów również przekroczyła 10.000. Składy zestawiano głównie z parowozem OKz32-2 i zabytkowymi wagonami. Wakacyjne pociągi retro były częścią cyklu „Lato z Parowozami”. Tegoroczny, trzeci z kolei cykl imprez „Lato z parowozami” zapoczątkował Dzień Dziecka w Skansenie w Chabówce. Pierwsze dwie edycje cyklu „Lato z parowozami” odbywały się w Skansenie w Chabówce oraz „Parowozowni Wolsztyn”. Do tegorocznej edycji włączyły się również parowozownie w Jarocinie i Skierniewicach (PSMK) oraz Stacja Muzeum w Warszawie. We wszystkich placówkach przygotowano wyjątkowe spotkania nawiązujące do historii kolei. Program przewidywał m.in. poznanie specyfiki pracy kolejarzy, podróże pociągami zestawionymi z zabytkowym taborem kolejowym, konkursy, gry i zabawy. Kulminacyjnym wydarzeniem cyklu była XIII Parowozjada w Chabówce.

Parowozjada’2017. Fot.: Szymon Jurkowski.

Wyjazdy do Wolsztyna, Warszawy i pociągi na zamówienie

Tabor z Chabówki jak co roku wziął udział w Paradzie Parowozów w Wolsztynie. W tradycję wpisały się również jesienne wyjazdy do Warszawy. W tym roku skład z parowozem Ty42-107 i zabytkowymi wagonami uświetnił uroczystości organizowane przez gminę Wawer oraz symbolicznie zakończył Lato z Parowozami w Warszawie. Więcej na temat tych przejazdów we wpisie Zakończenie Lata z Parowozami i Kolej na Wawer 2017. Oprócz ogólnodostępnych atrakcji Skansen uruchamiał pociągi na indywidualne zamówienie, w formie zamkniętych imprez.

Ty42-107 z pociagiem Kolej na Wawer. 17.09.2017. Fot.: Paweł Guraj.

Dużo pracy w warsztacie

Uruchomienie tak dużej ilości pociągów wiązało się z olbrzymim nakładem pracy. Wyruszenie składu na szlak poprzedziły wielogodzinne przygotowania prowadzone w warsztacie. Przygotowanie wiekowego taboru, by bezawaryjnie pracował z dala od macierzystej jednostki było nie lada wyzwaniem. W tym roku prace remontowe objęły dziesięć czynnych pojazdów. Dla zabytkowego taboru nie ma taryfy ulgowej – więcej na ten temat we wpisie Uruchomienie pociągów z parowozami to nie bułka z masłem. Poza Skansenem została wykonana naprawa główna lokomotywy spalinowej SM30-211. W ramach naprawy przywrócono historyczne malowanie. Lokomotywa otrzymała też zderzaki z okrągłymi tarczami.

SM30-211. Fot.: Szymon Jurkowski.

Problemy z przejezdnością linii Chabówka-Nowy Sącz

W ostatnich latach na linii Chabówka-Nowy Sącz ustał zupełnie ruch pasażerski. Mimo to oferta pociągów turystycznych jest stale rozwijana. Rokrocznie Skansen uruchamia wakacyjne pociągi retro, entuzjaści kolejnictwa z kraju i zagranicy korzystają z pociągów specjalnych, Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei organizuje przejazdy turystyczne. Tymczasem pod koniec 2015 roku zapowiedziano całkowite zamknięcie linii z powodu złego stanu technicznego. Po medialnej burzy, sprzeciwie i apelach PKP-PLK przeznaczyło ponad milion złotych na remont linii. Przejezdność została osiągnięta w połowie 2016 roku.
W 2017 roku, w związku z przebudową drogi w Limanowej doszło do osunięcia się ziemi. W rezultacie doszło do uszkodzenia torów kolejowych. Zaplanowany na 13 sierpnia kurs pociągu „Transwersalnego” Nowy Sącz-Chabówka-Nowy Sącz odbył się wyjątkowo w relacji Nowy Sącz – Krynica – Nowy Sącz. Uszkodzenia związane z osuwiskiem zostały naprawione i kolejne pociągi retro bez przeszkód przejechały linią 104. Naprawy miały jednak doraźny charakter i już teraz wiadomo, że problem przejezdności wróci w 2018 roku. Miejmy nadzieję, że i tym razem uda się wypracować rozwiązanie.


Na tytułowym zdjęciu OKz32-2 podczas Parowozjady’2017. Fot.: Szymon Jurkowski zobacz więcej zdjęć»

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *