ET21

Lokomotywy tej serii skonstruowano dla pociągów towarowych, pozostawiając możliwość ogrzewania wagonów osobowych. Lokomotywę zaprojektoano w 1957 roku w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Taboru Kolejowego w Poznaniu, część elektryczna jest wzorowana na radzieckiej konstrukcji WŁ22M. Oznaczenie producenta 3E. Lokomotywy najpierw oznaczono serią E500, potem E06 a po wprowadzeniu normy RN-58/MK0001-serią ET21. W lokomotywie umieszczono 6 silników, na dwóch wózkach (układ CoCo). Jeden wózek ma więc 3 osie, każda oś ma silnik trakcyjny umocowanych "za nos". Pudło lokomotywy zawiera dwa przedziały dla maszynistów (po jednym z każdej strony) w których znajdują się wszystkie urządzenia niezbędne do rozruchu i dalszego sterowania lokomotywą. W środkowej części znajdują się przedziały wysokiego napięcia (wn), z systemem ryglującym umożliwiającym otwarcie tylko przy opuszczonych pantografach i uszynieniu wyposażenia. Egzamplarze wyprodukowane po 1960 (od numeru 73) należą do tzw. serii zmodernizowanej, oznaczenie producenta zmieniono z 3E na 3E/1 (oznaczenie na PKP pozostało bez zmian). Ulepszenia wprowadzone podczas modernizacji to głównie:
  • Zmniejszenie masy lokomotywy ze 120 do 113,3 tony dzięki oszczędzniejszemu zastosowaniu metali i ich lepszej jakości.
  • Zmniejszenie awaryjności wyposażenia elektrycznego.
  • Równomiernym rozłożeniu masy i nacisków.
  • Poprawieniu warunków pracy obsługi poprzez nowy system wentylacji silników który nie podował przeciągów w kabinie, sprawniejsze ogrzewanie, nowy pulpit sterowniczy.
  • Sprawniejszym montażu i naprawom dzięki możliwości zdejmowania dachu i montażu sprzętu wn na oddzielnej wyjmowalnej podstawie.
    Różnice zewnętrzne to:
  • Trzy okna boczne (nie licząc okien w drzwiach do kabiny) zamiast jednego.
  • Wąski wlot wentylacji na całej długości.

    Dane techniczne:

    Maksymalna prędkość konstrukcyjna dla pociągów osobowych/towarowych: 100/70 km/h
    Maksymalna prędkość dla prezentowanego egzemplarza: 70 km/h
    Masa: 121t
    Długość: 16,5m
    Średnica kół napędowych: 1250 mm
    Moc godzinna: 2400 kW
    Moc ciągła: 1860 kW
    Natężenie prądu:290 A
    Średnica kół:1250
    Ilość sprężarek:2
    Łączna wydajność:3500 l/min
    Szybkość obrotowa silnika:710 obr/min

    ET21-57

    Prezentowany tutaj egzemplarz należy do serii niezmodernizowanej (3E/1). Jest sprawny i prowadzi normalne pociągi towarowe-pozostałe według zamówienia klienta. Zewnętrznie różni się od serii zmodernizowanej klasycznym wyglądem lokomotywy elektrycznej z lat 50-tych i odmiennym, widocznym na fotografiach malowaniem. W 2003 roku, przeprowadzono naprawę okresową w Zakładach Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach, podczas której zmieniono malowanie z na jednokolorowe, zielone.

    ET21-57 po naprawie okresowej (w nowym malowaniu).
    Fotografia: Marcin Kijek
    75 kb

    ET21-57 po naprawie okresowej (w nowym malowaniu).
    Fotografia: Marcin Kijek
    84 kb

    ET21-57 na stacji w Chabówce.
    Fotografia: Miłosz Mazurek
    121 kb

    ET21-57 na stacji w Chabówce, z typowym składem towarowym.
    Fotografia: Miłosz Mazurek
    83 kb

    ET21-57:Widok z przodu.
    Fotografia: Miłosz Mazurek
    65 kb

    ET21-57 wraca z Zakopanego. Na stacji Chabówka nastąpi zmiana kierunku jazdy.
    Fotografia: Miłosz Mazurek
    100 kb




    Sprawne lokomotywy-mogą być zestawiane z pociągami retro: ET21-57 | EP03-01
    Niesprawne lokomotywy-zachowane jako eksponaty: EP02-07 | EU07-001
    Przejściowo używana w Skansenie: ASF
    Pociągi RETRO'2014 (Chabówka-Mszana Dolna)
    Strona główna | Historia Skansenu | Trakcja parowa | Trakcja spalinowa | Trakcja elektryczna | Wagony | Tabor specjalny | Przejazdy RETRO | Galeria | Modelarstwo | FAQ | Linki | Mapa strony
    Noclegi | Informacje praktyczne | O stronie | e-mail
    © Miłosz P. Mazurek 1998-2014
    English version English version