MENUMENU
  • parowozy.pl
  • Główna
  • Kalendarz
  • Skansen
    • Cennik, godziny otwarcia, kontakt i dojazd
    • Aktualności
    • Noclegi w Skansenie
  • Przejazdy RETRO
    • Parowozjada
      • Parowozjada’2016-fotorelacja
      • Parowozjada’2016-pociągi retro towarzyszące Parowozjadzie
      • Parowozjada’2015-fotorelacja
      • Parowozjada’2015-pociągi retro towarzyszące Parowozjadzie
      • Parowozjada’2012-fotorelacja
      • Parowozjada’2012-pociągi retro towarzyszące Parowozjadzie
      • Parowozjada’2011-fotorelacja
      • Parowozjada’2010-pociągi retro towarzyszące Parowozjadzie
      • Parowozjada’2006-fotorelacja
      • Parowozjada’2006-poranny pociąg retro towarzyszący Parowozjadzie
      • Parowozjada’2005-fotorelacja
    • Tabor w filmie
      • Film pt. „Aryjska Para”
      • Film pt. „Szatan z siódmej klasy”
      • Film pt. "Skrawki"
      • Film pt. „Summer Love”
      • Film pt. „Przeprowadzka”
    • Przejazdy RETRO'2022
      • Kalendarz imprez - wszystkie wydarzenia
      • Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej
      • Wakacyjne pociągi retro (Chabówka-Kasina Wielka)
    • Fotorelacje
      • Parowozem przez Dolinę Popradu’2017 – fotorelacja
      • „Pociąg Wolności”
      • Pociągi z Ty42-107 na uroczystościach rocznicowych w Warszawie (90-lecie PKP i 150-lecie gminy Wawer)
      • „Galicyjski Piknik Kolejowy" w Dobrej
      • Nostalgia za PRL
      • Parada parowozów Wolsztyn’2016
      • Pociąg z Ty42-107 na jubileusz 170-lecia Wiedenki w Warszawie
      • „Kociołkiem” i „Sputnikiem” po Małopolsce i Podkarpaciu’2015
      • Parada parowozów Wolsztyn’2015
      • „Kociołkiem” przez Wielkopolskę’2015
      • Noc Muzeów'2015
      • 55lat elektryfikacji linii do Wieliczki
      • Dożynki Prezydenckie w Spale’2014
      • Parada parowozów Wolsztyn’2014
      • Dożynki Prezydenckie w Spale’2013
      • Noc Muzeów'2012
      • Kolejowy smak
      • Małopolski Pociag do Przyjemności’2005
      • Ogólnodostępne pociągi retro’2004
      • Parada parowozów Wolsztyn’2006
      • Parada parowozów Wolsztyn’2005
      • Parowozem przez Małopolskę’2014
      • Pielgrzymka kolejarzy
      • Plener artystyczny’2000
      • Pociąg retro Chabówka-Zakopane 15.02.2001r.
      • Pociąg retro na narty’2005
      • Pociąg specjalny z okazji Dni Reymontowskich’2005
      • Pociąg specjalny z Ty2-911
      • Zimowy pociąg retro do Zakopanego’2015
      • Pociąg retro Chabówka-Dobra-Chabówka z Ty2-911 (28.05.2005)
      • Pociągi retro Chabówka-Dobra-Chabówka z TKt48-191 (04.06 i 30/31.07.2005)
      • Bieszczady 2000
      • Majówka z SN 61-168
      • Kangury i Chabówka
  • Historia
    • Historia kolei i Skansenu w Chabówce
    • Odbudowa Tr12-25 w ZNTK Piła
    • Odbudowa OKz32-2 w ZNTK Piła
    • Odbudowa Ol12-7 w ZNTK Piła
    • Otwarcie Skansenu-fotorelacja z 1993roku
    • Stawianie parowozów na cokoły-fotorelacja
  • Ekspozycja
    • Parowozy z tendrem
      • Lokomotywy parowe Ty42
      • Lokomotywa parowa Ol12
      • Lokomotywy parowe Ty2
      • Lokomotywa parowa Tr12
      • Lokomotywa parowa Pt31
      • Lokomotywa parowa Pt47
      • Lokomotywa parowa Tp4
      • Lokomotywa parowa Ty23
      • Lokomotywa parowa Ty37
      • Lokomotywa parowa Ty43
      • Lokomotywy parowe Ty51
      • Lokomotywa parowa Tw12
      • Lokomotywa parowa Ty45
      • Lokomotywy parowe Ol49
      • Lokomotywa parowa Tr202
    • Parowozy bez tendra
      • Lokomotywa parowa TKh49
      • Lokomotywa parowa OKz32
      • Lokomotywa parowa TKt48
      • Lokomotywa parowa Las47
      • Lokomotywa parowa OKl27
      • Lokomotywa parowa TKb-1479
      • Lokomotywa parowa TKh100
      • Lokomotywa parowa TKp2011
      • Lokomotywa parowa TKt1
      • Lokomotywa parowa TKt3
      • Lokomotywa parowa TKw2
      • Lokomotywa parowa Tw1
      • Lokomotywa parowa Tw53
      • Lokomotywa parowa Tx26
    • Trakcja spalinowa
      • Lokomotywa spalinowa SM30
      • Lokomotywa spalinowa SP42
      • Spalinowy wagon motorowy SN61
      • Lokomotywy spalinowe SM40 /41
      • Lokomotywa spalinowa Ls60
      • Lokomotywa spalinowa SM04
      • Lokomotywa spalinowa ST43
      • Spalinowy wagon motorowy SBx
    • Trakcja elektryczna
      • Lokomotywa elektryczna EU06
      • Lokomotywa elektryczna ET21
      • Lokomotywa elektryczna EP03
      • Lokomotywa elektryczna EP02
      • Lokomotywa elektryczna EU07
    • Wagony
      • Wagony towarowe
      • Wagony osobowe
    • Tabor specjalny
      • Pługi odśnieżne
      • Drezyna ręczna (kiwajka)
      • Drezyna Warszawa M20
      • Dźwigi (żurawie) kolejowe
    • Specjalistyczny sprzęt
      • Wyciąg szybowy (klatkowy) systemu Teudloffa
      • Żurawie wodne i zaopatrzenie parowozów w wodę
    • Czynny tabor-możliwy do wynajęcia Tabor w naprawie-chwilowo niedostępny
  • Inne
    • FAQ-często zadawane pytania
    • Noclegi w Skansenie
    • Parowozy nocą-Chabówka
    • Parowozy nocą-Warszawa
    • Zima w Skansenie
    • Jesienne prace w Skansenie
    • Prace przy zabytkowym taborze
    • Linki
    • Filmy na YouTube
    • O stronie

Skansen taboru kolejowego w Chabówce

Strona główna » HCP

Tag: HCP

Zakłady HCP zostały założone w 1846 roku przez Hipolita Cegielskiego. Były to jedyne w Polsce zakłady w których produkcja parowozów była tylko jednym z działów produkcyjnych. Zakłady te w ciągu 33 lat produkcji parowozów dostarczyły polskim kolejom 1 194 parowozy oraz 912 parowozów na eksport, a także 522 parowozy dla potrzeb okupanta. W 1958 roku zakończono produkcję parowozów.

Read Post ›

Lokomotywa elektryczna EU07

Lokomotywy elektrzcyne serii EU07 były produkowane na licencji angielskiej lomotywy EU06 (dostarczonej na PKP w ilości 20 egzemplarzy). Kwestia realizacji umowy licencyjnej przez wrocławski Pafawag jest niejasna, wprowadzono bowiem wiele zmian w stosunku do pierwowzoru. W Pafawagu w latach 1965-1974 powstało łącznie 240 sztuk lokomotyw tej serii. W zakładach HCP po 1983 roku powstały lokomotywy […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa Ty37

Możliwości parowozów serii Ty23 okazały się z biegiem czasu niewystarczające do prowadzenia pociągów towarowych. Podczas ich eksploatacji ujawniły się wady kotła, hamulców i wózka przedniego. W związku z tym podjęto prace nad ulepszonym wariantem tego parowozy, który otrzymał oznaczeni Ty37. Główne zmiany: Unifikacja kotła z parowozami Ok22, OKz32, Pt32 i Pu29; Zastosowanie cylindrów z serii […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa Ty23

Była to najliczniejsza seria polskich parowozów-liczyła ponad 600 sztuk. Pierwsze 15 sztuk wykonano w zakładach Schwartzkopff w Berlinie. Dalsze 60 sztuk powstało w zakładach Cockerill i St. Leonard w Belgii. Następne parowozy wybudowano w latach 1923-1933 w Polsce. Parowozy tej serii mogły ciągnąć po torze poziomym składy o masie 1460 ton z prędkością 60 km/h. […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa OKl27

Określając potrzeby taborowe odradzającego się kolejnictwa w Polsce, już w 1918 roku wskazano na konieczność budowy także parowozów-tendrzaków dla potrzeb lokalnych. Po zaspokojeniu najpilniejszych potrzeb przez rozpoczęcie budowy parowozów Ty23 i Os24 dla towarowej i osobowej komunikacji dalekobieżnej przystąpiono do prac nad parowozem do obsługi pociągów lokalnych. W połowie lat dwudziestych XX stulecia PKP posiadały […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa Ty43

Po wojnie w HCP w Poznaniu zbudowano ponad 120 sztuk parowozów serii Ty43-takich samych jak niemieckie parowozy serii Ty3. W porównaniu do serii BR52 (Ty2) parowozy te miały wydajniejszy kocioł, większą skrzynię ogniową, ruszt i powierzchnię ogrzewalną. Po raz pierwszy zastosowano okrągłe panewki łożysk-z uwagi na łatwość obróbki. Daleko posunięte uproszczenia powodowały niespokojny bieg parowozu. […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa OKz32

W ruchu pasażerskim na górskich liniach (głównie Zakopiańskiej) parowozy serii TKt1/2 okazywały się niewystarczające. W 1932 roku zamówiono w HCP 25 nowych tendrzaków przeznaczony na wzniesienia do 2,2%. Pierwszy parowóz oddany został do eksploatacji w 1933 roku a ostatni w 1936 roku. Konstrukcja opierała się na parowozie towarowym serii Ty23, natomiast silniki pochodziły od parowozów […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa Pt47

W latach 1948-1951 Fablok i HCP dostarczyły PKP 180 lokomotyw serii Pt 47, przeznaczonych do obsługi ciężkich pociągów pośpiesznych i dalekobieżnych osobowych. Konstrukcja była wzorowana na dokumentacji przedwojennych lokomotyw serii Pt31, uważanych wtedy za jedne z najlepszych w Europie. Parowozy Pt47 pracowały na wszystkich głównych liniach i stacjonowały w ponad 40 lokomotywowniach we wszystkich dyrekcjach. […]

Read Post ›

Lokomotywy parowe Ty51

Parowozy serii Ty 51 były najcięższymi polskimi parowozami towarowymi. Przewidziano je do prowadzenia składów o masie do 2500 ton na wzniesieniach do 0,8 %. W latach 1953-1958 w HCP zbudowano ponad 230 sztuk egzemplarzy dla PKP i przemysłu. Były one wzorowane na amerykańskiej serii Ty 246. Wadą tendra produkowanego przez Pafawag Wrocław było grzanie się […]

 

Newsletter – bądź na bieżąco

parowozy.pl

Tagi

czynny tabor do przypisania drezyna Dron ET21 EU06 EU07 Fablok Fundacja Era Parowozów HCP historia skansenu Kasina Wielka Kolej na Wawer Lato z parowozami Lindy on Track linia 104 Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej Muzeum Kolejnictwa nowa odsłona NSMK OKz32 Ol12 Ol49 Parada Parowozów Wolsztyn parowozjada parowozy.pl parowóz wąskotorowy pomnik retro2005 SN61 SP42 Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie tabor spalinowy tendrzak TKh49 TKt48 TPWP Tr12 Ty2 Ty2-911 Ty2-953 Ty42 www17lat YouTube ZNTK Piła
© M.P.Mazurek 1998-2018. Portal parowozy.pl jest prywatnym serwisem i nie stanowi oferty Skansenu.