Lokomotywa parowa Tr202

Jest to konstrukcja typu Liberation, budowana w 1946 roku. Parowozy tej serii, o uproszczonej wojennej budowie, były dostarczane w ramach programu UNRRA. Są podobne konstrukcyjnie do serii Tr201/203, różnią się jednak staranniejszym wykonaniem i lepszym doborem materiałów. Skrzynia ogniowa jest miedziana, elementy armatury i kotła są mosiężne, oświetlenie (oryginalne)-elektryczne. Nietypowe jest natomiast lewostronne stanowisko maszynisty. Parowozy tej serii prowadziły również pociągi pasażerskie. W parowozach tej serii dokonywano modyfikacji, jednak niewspółmiernie mniej niż w przypadku maszyn serii Tr201/203.

Tr202-19

Prezentowany w Skansenie parowóz pracował w latach 1946-1976 (rok skreślenia z inwentarza). Po skreśleniu z inwentarza pracował jako kocioł stały. W 1995 trafił do Skansenu.

Dane techniczne:

Nadciśnienie w kotle: 16 at Średnica cylindrów: 550 mmSkok tłoka: 711 mm Powierzchnia rusztu: 4,1 m2 Powierzchnia ogrzewalna kotła: 208,76 m2 Powierzchnia przegrzewacza: 61,3 m2 Średnica kół napędowych: 1450 mm Średnica kół tocznych: 850 mm Masa w stanie służbowym: 86,75 t Prędkość maksymalna: 80 km/h

Tender serii 25D202

Pojemność skrzyni wodnej: 25,0 m3Pojemność skrzyni węglowej: 9,0 tMasa w stanie próżnym: 23,5 tMasa służbowa: 57,5 t