Wagony osobowe

W polu numer wagonu podane jest obecne oznaczenie wagonu (znajdujące się na wagonie). Pole producent podaje nazwę producenta z okresu w którym wybudował on wagon. Informacja nieznany w polu producent oznacza, że nie ma informacji o producencie ani w dokumentach ani na wagonie. Ustalenie producenta na podstawie budowy wagonu wydaje się niemożliwe, ponieważ konstrukcje poszczególnych producentów niewiele się różniły. Przeważnie dotyczy to wagonów zdewastowanych przed odbudową i wielokrotnie przerabianych. Wagony można wynająć i dołączyć do składów retro.

Oznaczenie:Rok budowy:Producent:Ilość osiUwagi:
Bhxz054231896Ringhoffer Smichov4Najstarszy wagon w Skansenie. Wybudowany z myślą o pociągach pośpiesznych.
Bh50512922 130-31963H.Cegielski Poznań4
Ci0241221924Heidelberg Waggonfabrik2Wagon typu boczniak. Prędkość maksymalna: 60km/h. 
Bhux057011939Lilpop Rau i Loewenstein Warszawa4Ostatni wagon dostarczony na PKP przed wybuchem II wojny światowej. Cechuje go nowatorska (jak na ówczesne czasy) konstrukcja kół na łożyskach ślizgowych. Z uwagi na swój aerodynamiczny kształt jest nazywany szczupakiem.
Gmy385811909nieznany3Wagon pocztowy, z oryginalnym malowaniem i wyposażeniem. Był używany jako kasa Skansenu. We wnętrzu zachowały się półki na listy, piec węglowy, i miejsce do obsłgi interesantów. W zewnętrznych ścianach wagonu znajdują się otwory do wrzucania listów.
F0350601923Chr.&Unm.Aktion Gesells2Prędkość maksymalna: 60km/h.
BCi0143301928LHB Weimar2Prędkość maksymalna: 60km/h.
Ci0264581929Waggonfabrik von Gotha2Prędkość maksymalna: 60km/h.
BCi0141341905Staudinger2Prędkość maksymalna: 60km/h.
Ci0141601930Dessaner Waggonfabrik AG.2Odbudowany w marcu 1992 roku w ZNTK Ostrów Wielkopolski. Prędkość maksymalna: 60km/h.
Ashx071956PaFaWag Wrocław4Wagon salonowy. W wagonie znajdują się 2 salony, 3 sypialnie dwuosobowe z umywalkami, łazienka, kuchnia, niezależne ogrzewanie. Wnętrze zostało wykończone drewnem i materiałami wysokiej jakości. 
Bwxz 50512080911-31978H.Cegielski Poznań4Wagon salonowy, dawniej używany przez DOKP w Krakowie.
Gmhx0403141930nieznany4Typowy wagon pocztowy, przerobiony w 1993 roku na wagon barowy z 34 miejscami siedzacymi przy stolikach. Zachowano oryginalne malowanie.
BCy0232401906nieznany3Wagon typu boczniak.
Bi92211929Orenstein Koppel Berlin2
Bi092051929Beuchelt und Co Grunberg2
Bi90181930Westdeutche W. AG Werk Koln2
Bhixt50512922 129-51963H.Cegielski Poznań4
Bhixt50512918 452-71960H.Cegielski Poznań4Wagon trafił do Skansenu w maju 2000 roku w złym stanie technicznym. Został odbudowany i przywrócony do pełnej sprawności.
Bhixt50512922 130-3 1964H.Cegielski Poznań4
XH523000nieznanynieznany2Kasa Skansenu.  Przebieg służby tego wagonu jest nieznany. Wiadomo jedynie, że służył w składzie pociągu ratunkowego w Jaśle, a następnie ulegał dewastacji. Dopuszczalna prędkości jazdy wynosiła tylko 20 km/h w związku z czym wagon po remoncie pudła został zaadoptowany na Kasę Skansenu.