W polu numer wagonu podane jest obecne oznaczenie wagonu (znajdujące się na wagonie). Pole producent podaje nazwę producenta z okresu w którym wybudował on wagon. Informacja nieznany w polu producent oznacza, że nie ma informacji o producencie ani w dokumentach ani na wagonie. Ustalenie producenta na podstawie budowy wagonu wydaje się niemożliwe, ponieważ konstrukcje poszczególnych producentów niewiele się różniły. Przeważnie dotyczy to wagonów zdewastowanych przed odbudową i wielokrotnie przerabianych. Wagony można wynająć i dołączyć do składów retro.
Oznaczenie: | Rok budowy: | Producent: | Ilość osi | Uwagi: |
---|---|---|---|---|
Bhxz05423 | 1896 | Ringhoffer Smichov | 4 | Najstarszy wagon w Skansenie. Wybudowany z myślą o pociągach pośpiesznych. |
Bh50512922 130-3 | 1963 | H.Cegielski Poznań | 4 | |
Ci024122 | 1924 | Heidelberg Waggonfabrik | 2 | Wagon typu boczniak. Prędkość maksymalna: 60km/h. |
Bhux05701 | 1939 | Lilpop Rau i Loewenstein Warszawa | 4 | Ostatni wagon dostarczony na PKP przed wybuchem II wojny światowej. Cechuje go nowatorska (jak na ówczesne czasy) konstrukcja kół na łożyskach ślizgowych. Z uwagi na swój aerodynamiczny kształt jest nazywany szczupakiem. |
Gmy38581 | 1909 | nieznany | 3 | Wagon pocztowy, z oryginalnym malowaniem i wyposażeniem. Był używany jako kasa Skansenu. We wnętrzu zachowały się półki na listy, piec węglowy, i miejsce do obsłgi interesantów. W zewnętrznych ścianach wagonu znajdują się otwory do wrzucania listów. |
F035060 | 1923 | Chr.&Unm.Aktion Gesells | 2 | Prędkość maksymalna: 60km/h. |
BCi014330 | 1928 | LHB Weimar | 2 | Prędkość maksymalna: 60km/h. |
Ci026458 | 1929 | Waggonfabrik von Gotha | 2 | Prędkość maksymalna: 60km/h. |
BCi014134 | 1905 | Staudinger | 2 | Prędkość maksymalna: 60km/h. |
Ci014160 | 1930 | Dessaner Waggonfabrik AG. | 2 | Odbudowany w marcu 1992 roku w ZNTK Ostrów Wielkopolski. Prędkość maksymalna: 60km/h. |
Ashx07 | 1956 | PaFaWag Wrocław | 4 | Wagon salonowy. W wagonie znajdują się 2 salony, 3 sypialnie dwuosobowe z umywalkami, łazienka, kuchnia, niezależne ogrzewanie. Wnętrze zostało wykończone drewnem i materiałami wysokiej jakości. |
Bwxz 50512080911-3 | 1978 | H.Cegielski Poznań | 4 | Wagon salonowy, dawniej używany przez DOKP w Krakowie. |
Gmhx040314 | 1930 | nieznany | 4 | Typowy wagon pocztowy, przerobiony w 1993 roku na wagon barowy z 34 miejscami siedzacymi przy stolikach. Zachowano oryginalne malowanie. |
BCy023240 | 1906 | nieznany | 3 | Wagon typu boczniak. |
Bi9221 | 1929 | Orenstein Koppel Berlin | 2 | |
Bi09205 | 1929 | Beuchelt und Co Grunberg | 2 | |
Bi9018 | 1930 | Westdeutche W. AG Werk Koln | 2 | |
Bhixt50512922 129-5 | 1963 | H.Cegielski Poznań | 4 | |
Bhixt50512918 452-7 | 1960 | H.Cegielski Poznań | 4 | Wagon trafił do Skansenu w maju 2000 roku w złym stanie technicznym. Został odbudowany i przywrócony do pełnej sprawności. |
Bhixt50512922 130-3 | 1964 | H.Cegielski Poznań | 4 | |
XH523000 | nieznany | nieznany | 2 | Kasa Skansenu. Przebieg służby tego wagonu jest nieznany. Wiadomo jedynie, że służył w składzie pociągu ratunkowego w Jaśle, a następnie ulegał dewastacji. Dopuszczalna prędkości jazdy wynosiła tylko 20 km/h w związku z czym wagon po remoncie pudła został zaadoptowany na Kasę Skansenu. |