Lokomotywa parowa Tr12

Parowozy tej serii były rekonstrukcją typu 170, przy czym w porównaniu z pierwowzorem były o wiele ekonomiczniejsze. Po I wojnie światowej były dalej produkowane głównie przez fabryki austriackie dla Jugosławii, Czechosłowacji i Polski. Zakłady Parowóz w Warszawie montowały parowozy tej serii. W 1926 roku na PKP służyło 115 parowozów tej serii .

Tr12-25

Prezentowany egzemplarz został wyprodukowany w 1921 roku i pracował jako Tr12-58. W czasie okupacji nosił numer 56 3522. Po wojnie do 1966 roku pracował jako Tr12-25. Przez cały okres swojej służby pracował w Krakowie. Od połowy lat 70. znajdował się w zbiorach Muzeum Kolejnictwa. Został odbudowany w 1993 roku w ZNTK Piła. Obecnie parowóz ten oczekuje naprawy w celu przywrócenia do pełnej sprawności.

Dane techniczne:

Długość:11 005 mmWysokość:4 570 mmNadciśnienie pary w kotle:13 atŚrednica cylindrów:570 mmPowierzchnia rusztu:3,87 m2Średnica kół napędowych:1 260 mmŚrednica kół tocznych:970 mmMasa w stanie służbowym:68,0 tPrędkość maksymalna:60 km/h

Tender serii 16C11

Pojemność skrzyni wodnej:16,0 m3Pojemność skrzyni węglowej:6,8 t

Parowóz z tendrem

Długość całkowita parowozu i tendra:17 535 mmŁączna masa służbowa:107,8