Fot.: Leszek Biliński.

Lokomotywa elektryczna EP03

Elektrowóz EP03-01 jest jedynym sprawnym elektrowozem z serii 8 egzemplarzy dostarczonych na PKP w latach 1951-1952. Producentem elektrowozu była Allmanna Svenska Elektriska Aktiebolaget (ASEA), wchodzącej obecnie w skład koncernu ABB. Lokomotywy najpierw oznaczono serią E150, potem E03 a po wprowadzeniu normy RN-58/MK0001-serią EP03. Przewidziano je do prwadzenia składów o masie do 500 ton z maksymalną prędkością 110 km/h. Lokomotywa ma 4 silniki zawieszone „tramwajowo” i hamulec Westinghouse. Urządzenia cięgłowo-zderzne umieszczone zostały na czołownicach wózków. Wyposażenie elektryczne zostało wykonane w zakładach ASEA w Westeraz a część mechaniczną i montaż wykonano w zakładach ASEA w Falun.

Dane techniczne (1951r):

Masa:81,6 tonyMoc ciągła:1620 kWMoc godzinna:1800 kWNatężenie prądu przy mocy ciągłej:325 ANatężenie pradu przy mocy godzinnej:270 AIlość sprężarek:2Łączna wydajność:1800 l/minDługość:14 200 mmŚrednica kół napędowych:1220 mmMoc godzinna:1800 kWMoc ciągła:1620 kWPrędkość maksymalna:100 km/h

EP03-01

Prezentowany egzemplarz został wyprodukowany w 1951 roku, wprowadzony do eksploatacji 20.09.1951 roku. Pracował na PKP do 1970 a 21.10.1974 został oficjalnie skreślony z inwentarza. Został odbudowany i przywrócony do pełnej sprawności. Zamontowane w czasie odbudowy wyposażenie kabiny maszynisty i szaf elektrycznych różni się od oryginalnego. Z przyczyn technicznych (brak odpowiedniego sprzętu do obsługi lokomotyw elektrycznych), choć jest przypisany do tutejszego Skansenu, to jako jeden z dwóch czynnych elektrowozów stacjonuje poza Skansenem.