Parowozy tej serii były rekonstrukcją typu 170, przy czym w porównaniu z pierwowzorem były o wiele ekonomiczniejsze. Po I wojnie światowej były dalej produkowane głównie przez fabryki austriackie dla Jugosławii, Czechosłowacji i Polski. Zakłady Parowóz w Warszawie montowały parowozy tej serii. W 1926 roku na PKP służyło 115 parowozów tej serii .
Tr12-25
Prezentowany egzemplarz został wyprodukowany w 1921 roku i pracował jako Tr12-58. W czasie okupacji nosił numer 56 3522. Po wojnie do 1966 roku pracował jako Tr12-25. Przez cały okres swojej służby pracował w Krakowie. Od połowy lat 70. znajdował się w zbiorach Muzeum Kolejnictwa. Został odbudowany w 1993 roku w ZNTK Piła. Obecnie parowóz ten oczekuje naprawy w celu przywrócenia do pełnej sprawności.
Dane techniczne:
Długość:11 005 mmWysokość:4 570 mmNadciśnienie pary w kotle:13 atŚrednica cylindrów:570 mmPowierzchnia rusztu:3,87 m2Średnica kół napędowych:1 260 mmŚrednica kół tocznych:970 mmMasa w stanie służbowym:68,0 tPrędkość maksymalna:60 km/h
Tender serii 16C11
Pojemność skrzyni wodnej:16,0 m3Pojemność skrzyni węglowej:6,8 t
Parowóz z tendrem
Długość całkowita parowozu i tendra:17 535 mmŁączna masa służbowa:107,8
Tr12-25 w Skansenie w Chabówce. 12.06.2015. Fot.: Miłosz Mazurek.
Tr12-25 w Skansenie w Chabówce. 27.05.2005. Fot.: Miłosz Mazurek.
Prace spawalnicze.
Tr12-25 manewruje na terenie Skansenu.
Tr12-25 manewruje na terenie Skansenu.
Tr12-25 z pociągiem towarzyszącym otwarciu Skansenu w Chabówce 11.VI.1993roku. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Tr12-25 z pociągiem towarzyszącym otwarciu Skansenu w Chabówce 11.VI.1993roku. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Tr12-25 z pociągiem towarzyszącym otwarciu Skansenu w Chabówce 11.VI.1993roku. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Tr12-25 z pociągiem towarzyszącym otwarciu Skansenu w Chabówce 11.VI.1993roku. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Otwarcie Skansenu w Chabówce, na pierwszym planie Tr12-25. 11.VI.1993roku. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Tr12-25 z pociągiem towarowym, Rabka-Zdrój. Parowozjada’2006-przejazdy z Rabki Zarytego do Chabówki. Fot.: Henryk Mazurek.
Odbudowa Tr12-25 w ZNTK Piła
Po dwudziestoletnim postoju jako eksponat Muzeum Kolejnictwa w Warszawie parowóz Tr12-25 został odbudowany w 1993roku. Prace przeprowadzono w nieistniejącym już ZNTK Piła.
Fotografie dzięki uprzejmości Autora ©Ryszard Smulkowski.
Tr12-25 jazda próbna po odbudowie. 26.04.1993. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Tr12-25 podczas odbudowy w ZNTK Piła. 22.11.1992. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Tr12-25 podczas odbudowy w ZNTK Piła. 16.04.1993. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Tr12-25 podczas odbudowy w ZNTK Piła. 13.04.1993. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Tr12-25 podczas odbudowy w ZNTK Piła. 13.04.1993. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Tr12-25 w ZNTK Piła. 22.04.1993. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Tr12-25 w ZNTK Piła. 23.04.1993. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Pierwsze rozpalenie Tr12-25 po odbudowie. 23.04.1993. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Pierwsze rozpalenie Tr12-25 po odbudowie. 23.04.1993. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Pierwsze rozpalenie Tr12-25 po odbudowie. 23.04.1993. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Pierwsze rozpalenie Tr12-25 po odbudowie. 23.04.1993. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Tr12-25 ostatnie prace w ZNTK Piła. 26.04.1993. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Tr12-25 jazda próbna po odbudowie. 26.04.1993. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Tr12-25 jazda próbna po odbudowie. 26.04.1993. Fot.: Ryszard Smulkowski.
Tr12-25 po odbudowie w ZNTK Piła. 27.04.1993. Fot.: Ryszard Smulkowski.