Lokomotywa parowa TKt48

Parowozy serii TKt48 powstawały w latach 1950-1957 w dwóch fabrykach: HCP (94 sztuki) i FabLoku (115 sztuk). Przeznaczono je do obsługi ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Montowane były z elementów typowych dla innych serii co ułatwiało ich naprawy. Parowóz wyposażono w oświetlenie elektryczne, hamulce powietrzne systemu Westinghouse’a lub Knorra z 3-cylindrową sprężarką. Parowozy mogły przechodzić przez łuki o promieniu 150 metrów. Niewłaściwa konstrukcja sprężyn nośnych powodowała częste wykolejenia, problem ten rozwiązano poprzez ich systematyczną wymianę. Do Albanii wyeksportowano 6 maszyn nie różniących się od serii dla kraju. Parowozy serii TKt48 docierały do Chabówki jeszcze u schyłku lat 1980tych prowadząc pociągi osobowe na linii Chabówka-Nowy Sącz.

Tkt48-191

Prezentowany w Skansenie parowóz Tkt48-191 został wyprodukowany w 1957 roku w ówczesnej Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie z numerem fabrycznym 4781. Jest ostatnim parowozem tej serii dostarczonym na PKP. Zanim w 1992 roku do Skansenu w Chabówce, pracował m.in. w Jaśle, Suchej, Jeleniej Górze i Kłodzku.

Dane techniczne:

Moc: 1060 KMŚrednica cylindrów: 500 mmŚrednica kół napędowych: 1450 mmŚrednica kół tocznych: 850 mmNadciśnienie w kotle: 16 atPowierzchnia rusztu: 2,97 2Powierzchnia ogrzewalna kotła: 123,1 m2Masa w stanie próżnym: 78,0 tMasa służbowa: 98,0 tWysokość: 4532 mmSzerokość: 3100 mmPrędkość maksymalna: 80 km/hPojemnośc skrzyni wodnej: 10m3Pojemność skrzyni węglowej: 6,0 t

Podstawowe wymiary lokomotywy: długość:14 200 mm wysokość:4 480mm

Fotorelacje: