Spalinowy wagon motorowy SN61

Spalinowe wagony silnikowe serii SN61 były przeznaczone do obsługi pociągów podmiejskich i szybkich ekspresów. Na obu końcach wagonu umieszczono stanowiska sterownicze, dzięki czemu wagon może poruszać się bez obracania w obu kierunkach z jednakowymi szybkościami. Zastosowano w nim elektropneumatyczne, zdalne trzykrotne urządzenie sterownicze, umożliwiające sterowanie z jednego stanowiska dwoma lub trzema pracującymi wagonami silnikowymi. W zależności od profilu linii i wymaganej szybkości jazdy wagony silnikowe tej serii można było zestawiać w następujących układach:

  • 1 wagon silnikowy + max 3 wagony doczepne
  • 2 wagony silnikowe + max 4 wagony doczepne
  • 3 wagony silnikowe + max 6 wagonów doczepnych.

Konstrukcja wagonu przewidywała prowadzenie pociągów na liniach lokalnych z odległościami pomiędzy przystankami wynoszącymi 5km.
Na obu końcach wagonu znajdują się przedziały sterownicze wyposażone we wszystkie urządzenia niezbędne do sterowania wagonem (w trakcji wielokrotnej wagonami). Za przedziałem sterowniczym, nad wózkiem napędnym (pudło wagonu spoczywa na dwóch dwuosiowych wózkach: jeden wózek jest toczny a drugi napędny) znajduje się przedział silnikowy. W przedziale tym znajduje się silnik spalinowy osłonięty izolowaną maską, urządzenia ssące i wydechowe, zbiornik paliwowy, wodny oraz szafy z zaworami. Do przedziału silnikowego przylega przedział bagażowy. Za przedziałem bagażowym znajdują się dwa przedziały dla podróżnych (dla niepalących, dalej dla palących) rozdzielone przedsionkiem wejściowym. Za przedziałami dla podróżnych znajdują się: przedział ogrzewczy i ubikacja. Dalej znajduje się drugie stanowisko sterownicze.Wagon wyposażono w samoczynny hamulec powietrzny systemu Hildebrand Knorr, w hamulec powietrzny oraz w hamulec ręczny. Najkrótsza droga hamowania wagonu obciążonego wynosi około 700metrów. Do wagonu można doczepiać zwykłe wagony przy pomocy normalnych urządzeń sprzęgłowo-cięgłowych. Energii do napędu wagonu dostarcza 12 cylindrowy wysokoprężny silnik spalinowy systemu „Ganz-Jendrassik” o mocy 500KM przy 1250 obr./min.. Rozruchu silnika dokonuje się przy pomocy dwóch elektrycznych rozruszników, które czerpią prąd z baterii akumulatorów. Moc silnika jest przenoszona za pośrednictwem przekładni mechanicznej wyposażonej w 5-cio stopniową skrzynię biegów. Wagon jest ogrzewany przy pomocy wody z układu chłodzenia silnika. Poza tym system ogrzewczy wagonu i układ wodny silnika może być podgrzewany parą z kotła ogrzewczego typu Clayton, zainstalowanego w przedziale ogrzewczym. Kocioł ten przewidziano głównie do ogrzewania wagonów doczepnych.

Dane techniczne:

Prędkość maksymalna: 108 km/h Masa: 57,8t Moc: 368kW (500KM)Ilość miejsc siedzących: 48+5odchylanych Ilość miejsc stojących: 58 Klasa przedziałów pasażerskich: 2 Przekładnia: mechaniczna Zasięg wagonu: 800km Średnica kół napędowych: 940mm

SN61-168

Prezentowany egzemplarz został wyprodukowany w 1971 roku przez Ganz-Mavag (Węgry) i jest w pełni sprawny.

Podstawowe wymiary wagonu: Długość bez zderzaków:22900 mm, Łącznie: 24215mm, Wysokość:3860+260mm (układ wydechowy od strony silnika)

Fotorelacje: