MENUMENU
  • parowozy.pl
  • Główna
  • Kalendarz
  • Skansen
    • Cennik, godziny otwarcia, kontakt i dojazd
    • Aktualności
    • Noclegi w Skansenie
  • Przejazdy RETRO
    • Parowozjada
      • Parowozjada’2016-fotorelacja
      • Parowozjada’2016-pociągi retro towarzyszące Parowozjadzie
      • Parowozjada’2015-fotorelacja
      • Parowozjada’2015-pociągi retro towarzyszące Parowozjadzie
      • Parowozjada’2012-fotorelacja
      • Parowozjada’2012-pociągi retro towarzyszące Parowozjadzie
      • Parowozjada’2011-fotorelacja
      • Parowozjada’2010-pociągi retro towarzyszące Parowozjadzie
      • Parowozjada’2006-fotorelacja
      • Parowozjada’2006-poranny pociąg retro towarzyszący Parowozjadzie
      • Parowozjada’2005-fotorelacja
    • Tabor w filmie
      • Film pt. „Aryjska Para”
      • Film pt. „Szatan z siódmej klasy”
      • Film pt. "Skrawki"
      • Film pt. „Summer Love”
      • Film pt. „Przeprowadzka”
    • Przejazdy RETRO'2025
      • Kalendarz imprez - wszystkie wydarzenia
      • Wakacyjne pociągi retro Chabówka-Sieniawa
      • Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej 2025 – rusza rezerwacja
    • Fotorelacje
      • Parowozem przez Dolinę Popradu’2017 – fotorelacja
      • „Pociąg Wolności”
      • Pociągi z Ty42-107 na uroczystościach rocznicowych w Warszawie (90-lecie PKP i 150-lecie gminy Wawer)
      • „Galicyjski Piknik Kolejowy" w Dobrej
      • Nostalgia za PRL
      • Parada parowozów Wolsztyn’2016
      • Pociąg z Ty42-107 na jubileusz 170-lecia Wiedenki w Warszawie
      • „Kociołkiem” i „Sputnikiem” po Małopolsce i Podkarpaciu’2015
      • Parada parowozów Wolsztyn’2015
      • Noc Muzeów'2015
      • Parada parowozów Wolsztyn’2014
      • Noc Muzeów'2012
      • Kolejowy smak
      • Małopolski Pociag do Przyjemności’2005
      • Ogólnodostępne pociągi retro’2004
      • Parada parowozów Wolsztyn’2006
      • Parada parowozów Wolsztyn’2005
      • Parowozem przez Małopolskę’2014
      • Pielgrzymka kolejarzy
      • Plener artystyczny’2000
      • Pociąg retro Chabówka-Zakopane 15.02.2001r.
      • Pociąg retro na narty’2005
      • Pociąg specjalny z okazji Dni Reymontowskich’2005
      • Zimowy pociąg retro do Zakopanego’2015
      • Pociąg retro Chabówka-Dobra-Chabówka z Ty2-911 (28.05.2005)
      • Pociągi retro Chabówka-Dobra-Chabówka z TKt48-191 (04.06 i 30/31.07.2005)
      • Bieszczady 2000
      • Majówka z SN 61-168
      • Kangury i Chabówka
  • Historia
    • Historia kolei i Skansenu w Chabówce
    • Otwarcie Skansenu-fotorelacja z 1993roku
    • Stawianie parowozów na cokoły-fotorelacja
  • Ekspozycja
    • Parowozy z tendrem
      • Lokomotywy parowe Ty42
      • Lokomotywa parowa Ol12
      • Lokomotywy parowe Ty2
      • Lokomotywa parowa Tr12
      • Lokomotywa parowa Pt31
      • Lokomotywa parowa Pt47
      • Lokomotywa parowa Tp4
      • Lokomotywa parowa Ty23
      • Lokomotywa parowa Ty37
      • Lokomotywa parowa Ty43
      • Lokomotywy parowe Ty51
      • Lokomotywa parowa Tw12
      • Lokomotywa parowa Ty45
      • Lokomotywy parowe Ol49
      • Lokomotywa parowa Tr202
    • Parowozy bez tendra
      • Lokomotywa parowa TKh49
      • Lokomotywa parowa OKz32
      • Lokomotywa parowa TKt48
      • Lokomotywa parowa Las47
      • Lokomotywa parowa OKl27
      • Lokomotywa parowa TKb-1479
      • Lokomotywa parowa TKh100
      • Lokomotywa parowa TKp2011
      • Lokomotywa parowa TKt1
      • Lokomotywa parowa TKt3
      • Lokomotywa parowa TKw2
      • Lokomotywa parowa Tw1
      • Lokomotywa parowa Tw53
      • Lokomotywa parowa Tx26
    • Trakcja spalinowa
      • Lokomotywa spalinowa SM30
      • Lokomotywa spalinowa SP42
      • Spalinowy wagon motorowy SN61
      • Lokomotywy spalinowe SM40 /41
      • Lokomotywa spalinowa Ls60
      • Lokomotywa spalinowa SM04
      • Lokomotywa spalinowa ST43
      • Spalinowy wagon motorowy SBx
    • Trakcja elektryczna
      • Lokomotywa elektryczna EU06
      • Lokomotywa elektryczna ET21
      • Lokomotywa elektryczna EP03
      • Lokomotywa elektryczna EP02
      • Lokomotywa elektryczna EU07
    • Wagony
      • Wagony towarowe
      • Wagony osobowe
    • Tabor specjalny
      • Pługi odśnieżne
      • Drezyna ręczna (kiwajka)
      • Drezyna Warszawa M20
      • Dźwigi (żurawie) kolejowe
    • Specjalistyczny sprzęt
      • Wyciąg szybowy (klatkowy) systemu Teudloffa
      • Żurawie wodne i zaopatrzenie parowozów w wodę
    • Czynny tabor-możliwy do wynajęcia Tabor w naprawie-chwilowo niedostępny
  • Inne
    • FAQ-często zadawane pytania
    • Noclegi w Skansenie
    • Parowozy nocą-Chabówka
    • Parowozy nocą-Warszawa
    • Zima w Skansenie
    • Jesienne prace w Skansenie
    • Prace przy zabytkowym taborze
    • Linki
    • Filmy na YouTube
    • O stronie

Skansen taboru kolejowego w Chabówce

Strona główna » tendrzak

Tag: tendrzak

Parowóz bez tendra nazywany jest tendrzakiem i oznaczamy go dodatkowo drugą wielką litera K.
Parowóz taki przewozi „na sobie” zapas wody i węgla.

Read Post ›

Lokomotywa parowa Tw1

Parowóz wąskotorowy wyprodukowany w 1918 roku w zakładach Schwartzkopff, z numerem seryjnym 6818. Przebieg służby od 1918 roku do końca II wojny światowej jest nieznany. Wiadomo jedynie, że parowóz nosił w tym czasie oznaczenia: HF 2665 (na kolejach wojskowych w czasie I wojny światowej), Es 451 (na PKP przed wojną), DR 991 611 (w czasie […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa Las47

Parowozy wąskotorowe typu „Las” były bardzo zbliżone do parowozów wąskotorowych „Ryś” i „Pernik 1”. Zaprojektowano je do pracy na liniach o słabej nawierzchni. Budowano je również w wersji na tor 600mm i dostarczano na rynek krajowy. Kilkadziesiąt egzemplarzy wyeksportowano do Rumunii, Bułgarii i Albanii. Łącznie, w latach 1948-1952 zbudowano około 640 sztuk. Eksponowany parowóz wyprodukowano […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa TKh49

Pierwszy parowóz tej serii został zbudowany w Fabloku w lipcu 1927 roku na zamówienie koncernu Skarboferm (Polskie Kopalnie Skarbowe na Górnym Śląsku). W następnych latach wykonano po jednej sztuce tego parowozu dla czterech różnych przedsiębiorstw. Kocioł na parę nasyconą, z przepustnicą suwakową połączony był z ostoją za pomocą skrzyni poddymniczej i 2 blach wahadłowych. Parowozy […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa TKw2

Parowozy serii TKw2 były budowane w latach 1913-1924. Łącznie w niemieckich wytwórniach wybudowano ponad 1200 sztuk parowozów tej serii, wzorowanych na serii TKw1. W stosunku do pierwowzoru miały większe skrzynie wodne i węglowe, co ułatwiało ich eksploatacje. Mogły prowadzić pociągi o masie 2065 t z prędkością 40 km/h lub na wzniesieniu 20 promili składy o […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa TKt1

W latach 1914-1919 zbudowano ponad 500 sztuk tych niezbyt udanych tendrzaków. Pomimo dużej siły pociągowej parowóz był źle wyważony i bardzo awaryjny. Posiadał cztery połączone ze sobą skrzynie wodne: dwie boczne, trzecią, małą nad osią toczną i czwartą nad I i II osią wiązaną. Parowóz mógł ciągnąć po poziomym torze składy o masie 2070 ton […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa Tw53

Parowozy wąskotorowe serii Tw47/Tw53 stanowią rozwiniecie typu T40 produkowanego na zamówienie Ministerstwa Komunikacji w 1924 roku w zakładach Schwartzkopff. Po wojnie, na podstawie zachowanej dokumentacji udało się uruchomić produkcję. Zmiany w stosunku do pierwowzoru były stosunkowo niewielkie. Parowozy tej serii były jednymi z największych wąskotorowych tendrzaków wyprodukowanych w Fabloku. W parowozie tym zwraca uwagę szerokość […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa OKl27

Określając potrzeby taborowe odradzającego się kolejnictwa w Polsce, już w 1918 roku wskazano na konieczność budowy także parowozów-tendrzaków dla potrzeb lokalnych. Po zaspokojeniu najpilniejszych potrzeb przez rozpoczęcie budowy parowozów Ty23 i Os24 dla towarowej i osobowej komunikacji dalekobieżnej przystąpiono do prac nad parowozem do obsługi pociągów lokalnych. W połowie lat dwudziestych XX stulecia PKP posiadały […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa TKb-1479

Parowozy tego typu pracowały od II połowy XIX wieku do lat 20. XX stulecia i obsługiwały pociągi pasażerskie i towarowe, a także wykonywały prace manewrowe, niektóre aż do zastąpienia przez lokomotywy spalinowe. Prezentowany tu parowóz jest najstarszym w Polsce zachowanym parowozem, a zarazem najcenniejszym eksponatem prezentowanym w Skansenie. Został wybudowany w zakładach Schwartzkopff w 1877 […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa TKh100

Opis w przygotowaniu.

Read Post ›

Lokomotywa parowa TKp2011

Opis w przygotowaniu.

Read Post ›

Lokomotywa parowa TKt3

Tendrzaki serii BR86 powstawały w latach 1927-1943 w różnych fabrykach niemieckich. Po zajęciu przez Niemców Polski produkcje uruchomiono również w zakładach HCP. Łącznie w Polsce powstały 73 maszyny, przy czym ostatnie egzemplarze cechowało znaczne uproszczenie konstrukcji. Parowóz był przystosowany do pracy na słabych nawierzchniach, po torze poziomym mógł ciągnąć skład o masie 635ton z prędkością […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa TKt48

Parowozy serii TKt48 powstawały w latach 1950-1957 w dwóch fabrykach: HCP (94 sztuki) i FabLoku (115 sztuk). Przeznaczono je do obsługi ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Montowane były z elementów typowych dla innych serii co ułatwiało ich naprawy. Parowóz wyposażono w oświetlenie elektryczne, hamulce powietrzne systemu Westinghouse’a lub Knorra z 3-cylindrową sprężarką. Parowozy mogły przechodzić […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa Tx26

Parowóz tej serii miał zapoczątkować serie znormalizowane składające się z 3 typów kotłów i cylindrów oraz z identycznych kół, mechanizmów i armatur, z możliwością zestawiania w różne warianty. Parowóz był przystosowany do jazdy po liniach wąskotorowych o szerokości 600 i 700mm z możliwością szybkiej i prostej zamiany. Konstrukcja przewidywała również możliwość jazdy z osobnym tendrem. […]

Read Post ›

Lokomotywa parowa OKz32

W ruchu pasażerskim na górskich liniach (głównie Zakopiańskiej) parowozy serii TKt1/2 okazywały się niewystarczające. W 1932 roku zamówiono w HCP 25 nowych tendrzaków przeznaczony na wzniesienia do 2,2%. Pierwszy parowóz oddany został do eksploatacji w 1933 roku a ostatni w 1936 roku. Konstrukcja opierała się na parowozie towarowym serii Ty23, natomiast silniki pochodziły od parowozów […]

Aktualności

  • Wakacyjne pociągi retro Chabówka-Sieniawa

    Wakacyjne pociągi retro Chabówka-Sieniawa

    12 czerwca 2025
    W 2025 roku, po dwuletniej przerwie na tory wrócą pociągi retro uruchamiane własnym sumptem przez Skansen w Chabówce. Pociągi zostaną … Czytaj dalej »
  • Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej 2025 – rusza rezerwacja

    Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej 2025 – rusza rezerwacja

    5 stycznia 2025
    Zarząd Województwa Małopolskiego przeznaczył 250 000zł na realizację jedenastej edycji projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej. Wsparcie w 2025 roku jest … Czytaj dalej »
  • Półtora procent dla zabytków z Chabówki

    Półtora procent dla zabytków z Chabówki

    3 stycznia 2025
    Fundacja Era Parowozów została powołana przez PKP Cargo w celu ratowania zabytków kolejnictwa. Fundacja organizuje pociągi retro, kultywuje pamięć o … Czytaj dalej »
  • Skansen nie zostanie zlikwidowany

    Skansen nie zostanie zlikwidowany

    3 grudnia 2024
    W związku z pojawiającymi się obawami dotyczącymi przyszłości placówki głos zabrało PKP SA. Czytaj dalej »
  • Problemy Skansenu jak plagi biblijne

    Problemy Skansenu jak plagi biblijne

    22 listopada 2024
    Ostatnio dużo uwagi poświęca się złej sytuacji PKP Cargo w strukturach którego znajduje się Skansen. Kulminacją problemów było złożenie przez … Czytaj dalej »
  • Pociągi retro w 2024 roku

    Pociągi retro w 2024 roku

    30 czerwca 2024
    Jedynymi w tym roku kursami pociągów retro będą organizowane przez NSMK przejazdy w ramach cyklu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej. Więcej … Czytaj dalej »
  • Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej dziesiąty raz! [RUSZYŁA REZERWACJA]

    Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej dziesiąty raz! [RUSZYŁA REZERWACJA]

    26 stycznia 2024
    Zarząd Województwa Małopolskiego przeznaczył 250 000zł na realizację tegorocznej edycji projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej. Wsparcie w 2024 roku jest … Czytaj dalej »
  • Skansen zyskał trójkąt do obracania parowozów

    Skansen zyskał trójkąt do obracania parowozów

    6 stycznia 2024
    W Chabówce funkcjonowała niegdyś parowozownia z obrotnicą. Infrastruktura ta została zniszczona podczas II wojny światowej. Od tego czasu w Chabówce … Czytaj dalej »
Zobacz wszystkie wiadomości»...
 

Newsletter – bądź na bieżąco

Skansen w Chabówce

Funkcjonujący w strukturze PKP Cargo skansen historii kolejnictwa w Chabówce to spadkobierca spuścizny założonej pod koniec XIX wieku parowozowni. W okresie jej największego rozkwitu stacjonowało tu 80 parowozów obsługujących pociągi towarowe i pasażerskie do Krakowa, Nowego Sącza i Zakopanego. Kolekcja zgromadzonego w skansenie taboru kolejowego jest najliczniejsza w Polsce i najchętniej odwiedzana. Obejrzeć tu można lokomotywy parowe, spalinowe i elektryczne, jak również wagony, pługi śnieżne czy żurawie kolejowe. Od 2004 r. Skansen organizuje ogólnodostępne przejazdy pociągów z parowozami. Począwszy od 2005 r. rokrocznie w sierpniu odbywa się Parowozjada – parada czynnych zabytkowych lokomotyw parowych, która na stałe wpisała się do kalendarza wakacyjnych imprez pod Tatrami.

parowozy.pl


stat4u




Forum o kawie

Zapraszam wszystkich miłośników dobrej kawy do odwiedzenia mojego nowego projektu-Forum o kawie założonego z myślą o home baristach.

Tagi

czynny tabor do przypisania Dron ET21 EU06 EU07 Fablok Fundacja Era Parowozów HCP historia skansenu home Kasina Wielka Kolej na Wawer Lato z parowozami linia 104 Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej Mszana Dolna Muzeum Kolejnictwa nowa odsłona NSMK OKz32 Ol12 Ol49 Osielec Parada Parowozów Wolsztyn parowozjada parowozy.pl parowóz wąskotorowy pomnik retro2005 SN61 SP42 tabor spalinowy tendrzak TKh49 TKt48 TPWP Tr12 Ty2 Ty2-911 Ty2-953 Ty42 www17lat YouTube ZNTK Piła
© M.P.Mazurek 1998-2023 - to już 25 lat! Portal parowozy.pl jest prywatnym serwisem i nie stanowi oferty Skansenu.