Z początkiem września zaczęły się pojawiać pierwsze, nieoficjalne jeszcze informacje o poważnych problemach z przejezdnością linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz. O kłopotach pierwszy napisał portal limanowa.in, a potem Gazeta Krakowska i portal Sądeczanin. Podczas gdy pogorszenie stanu technicznego linii nie było niespodzianką (parametry linii pogarszały się od wielu lat) to zaskakująca była zapowiedź operatora linii (PKP-PLK) o całkowitym jej zamknięciu. A to przecież na linii Chabówka-Nowy Sącz jeździły wakacyjne pociągi retro. Na linii Chabówka-Nowy Sącz zaplanowano wiele przejazdów w ramach projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej. Na linii Chabówka-Nowy Sącz Skansen planuje rozwijać ofertę pociągów retro. Na linii Chabówka-Nowy Sącz Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni zaplanowało jesienny przejazd „Parowozem przez Małopolskę”. Na linii Chabówka-Nowy Sącz liczni entuzjaści kolejnictwa z całego świata regularnie zamawiają przejazdy z zabytkowym taborem. Na linii Chabówka-Nowy Sącz kręcono kolejowe sceny do filmów krajowych i zagranicznych. Jako, że najgorzej oceniono stan techniczny na odcinku Kasina Wielka-Marcinkowice to Polskie Linie Kolejowe tymczasowo udzieliły zgody na uruchamianie wcześniej zaplanowanych przejazdów na skróconym odcinku Chabówka – Kasina Wielka.
Zmiany w kursowaniu pociągów w ramach „Małopolskich Szlaków Turystyki Kolejowej”
W związku z decyzją operatora linii, NSMK* czyli Organizator przejazdów w ramach „Małopolskich Szlaków Turystyki Kolejowej” musiał dokonać zmian w planie przejazdów. Zaplanowane na 26 i 27 września pociągi retro „Weekend pod parą” zostały skrócone do odcinka Chabówka – Kasina Wielka. Pociąg „Zielona Szkoła” 9 października zostanie uruchomiony na trasie Nowy Sącz – Krynica. Zaplanowany na 11 listopada „Pociąg Wolności” został odwołany a 10 października zostanie uruchomiony dodatkowy pociąg „Parowozem do Krynicy” na trasie Nowy Sącz – Krynica. Zmiany te zostały naniesione na zestawienie przejazdów pociągami retro w ramach tego projektu. Organizator będzie się kontaktował ze wszystkimi, którzy wykupili bilety na te przejazdy. Więcej informacji na temat wprowadzonych zmian można znaleźć na stronie projektu.
Pociąg „Parowozem przez Małopolskę 2015” odwołany
Organizator pociągu specjalnego „Parowozem przez Małopolskę 2015” (TPWP**) zdecydował się odwołać imprezę. Nie zdecydowano się na zorganizowanie imprezy z okrojonym programem (na czynnym odcinku linii 104).
Więcej:
- Informacje na temat zmian na stronie projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej
- Linia może zostać zamknięta – pociągi retro znikną z torów?
- Kultowa linia kolejowa zostanie zamknięta?
- Pociąg retro już nie pojedzie do Chabówki. Czy zniknie największa atrakcja Małopolski?
*NSMK-Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, działa od 2007 roku, od 2011 roku zajmuje się organizacją przejazdów pociągami retro.
**TPWP-Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni, działa od 2007 roku a obecnie jest kojarzone głównie z organizacją pociągów specjalnych głównie dla Miłośników Kolei.
Trzeba nakłonić antykolejowy Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego z Marszałem Sową na czele aby przejęli linie i sypnęli grosza na remont
Jężeli coś jest dobre i może pokazać młodym jak ludzie podróżowali nasi rodzice a ich dziatkowie trzeba to zamknąć i zniszczyć tak jest w Polsce
KUPIĆ LINIE Z CAŁYM ZAPLECZEM TECHNICZNYM BUDYNKI WYDZIERŻAWIĆ NA HOTELE A GRUNT CZY SZLAK KOLEJOWY W GRANICACH DZIAŁKI PONIEWAŻ JEST WŁASNOŚCIĄ SKARBU PAŃSTWA TAK ZAŁATWIĆ ABY NIE PŁACIĆ OPŁAT GRUNTOWYCH BO TO BY WYKONCZYŁO CAŁĄ INWESTYCJE . SZLAK KOLEJOWY WRAZ Z INFRASTRUKURĄ NAJPIERW WPISAĆ DO KATALOGU OBIEKTÓW ZABYTKOWYCH/ ZABYTEK TECHNIKI/ NIE WOLNO LIKWIDOWAĆ PATRZ KOLEJKA LEŚNA BIESZCZADY ROK 1991 r WPISANA I DLATEGO SIĘ URATOWAŁA A TERAZ PRZEWOZI 150 000 PASAżERÓW I PRZYNOSI EWIDENTNY ZYSK . JECHAŁEM NIĄ W ZESZŁĄ SOBOTĘ NA BALNICE.
Skansen Chabówka za dobrze sobie radzi, stąd zakusy, aby go zniszczyć.
Najlepiej by było, gdyby stowarzyszenie kupiło tą linię. Wówczas moglibyście stworzyć cos takiego jak jest w GB, Somerset (West Somerset Railway). Mają własny szlak kolejowy, którym nie mogą się poruszać normalne pociagi. Dzięki temu mogli zrobić z niej zabytek: Stacje, przejazdy kolejowe, dworce, wszystko wygląda jak w 18/19 wieku.
Ewentualnie, można zamienić linię kolejową na szlak rowerowy. Byłby naprawdę malowniczy.
Trzeba pisać do PKP PLK S.A. ibz@plk-sa.pl i iz.nowysacz@plk-sa.pl
Przygotujcie jakąś petycje-samemu ciężko wymyślić coś sensownego.
Jest i petycja.