Kursy pociągów w ramach Małopolskich Szlaków Turystyki Kolejowej odbywają się niejako w cieniu czarnych chumur które na skutek wieloletnich zaniedbań zebrały się nad linią Chabówka-Nowy Sącz. Sprawą zajęły się już ogólnopolskie media – m.in. Rzeczpospolita i Gazeta Wyborcza. Batalia o uratowanie linii jednoczy ponad podziałami, ale dalszy los linii Chabówka-Nowy Sącz wciąż rysuje się w złych barwach. Pociąg „Parowozem przez Małopolskę” został odwołany a program „Małopolskich Szlaków Turystyki Kolejowej” częściowo okrojony. Dlatego trzeba walczyć aż do skutku. W akcje na rzecz ratowania linii włączyło się wiele Stowarzyszeń i osób prywatnych. W komentarzach na stronie i na profilu na Facebooku niektórzy słusznie zwracali uwagę, że warto by było w tym celu napisać petycje do PKP-PLK (zarządcy linii). Apel opracowała Lokomotywa – Koalicja Kolei Galicyjskiej, jest dostępny poniżej. Warto zainteresować problemem jak najwięcej osób, a pisać bezpośrednio do PKP-PLK poprzez:
- Formularz kontaktowy na stronie PKP-PLK
- e-mail ibz@plk-sa.pll i iz.nowysacz@plk-sa.pl
- za pośrednictwem Facebooka PKP-PLK
Apel do władz PKP Polskie Linie Kolejowe SA!
Linia nr 104 Chabówka-Nowy Sącz musi istnieć i żyć!
PKP Polskie Linie Kolejowe SA po raz drugi w ostatnich latach zapowiedziały zamknięcie linii kolejowej nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza. Tym razem powodem do zamknięcia ma być brak 2 mln zł na utrzymanie torowiska. Czy faktycznie tych pieniędzy nie można znaleźć w miliardowych budżetach spółek PKP i funduszach rządowych? Dlaczego każdą dyskusję o istnieniu linii kolejowych musimy zaczynać od społecznego szantażu i decyzji o zamknięciu połączenia? Czy nie jest to symboliczne, że dzieje się to w 130. rocznicę powstania Galicyjskiej Kolei Transwersalnej.
Dlaczego Linia nr 104 Chabówka – Nowy Sącz musi istnieć i żyć ?!
1/ Dlatego, że jest jedynym tak dobrze zachowanym odcinkiem powstałej w 1885 roku Galicyjskiej Kolei Transwersalnej.
2/ Dlatego, że jest żywą historią zapisaną w przebiegu torowisk, stacji kolejowych, obiektów inżynieryjnych.
3/ Dlatego, że na decyzji o jej budowie widnieje podpis Juliana Dunajewskiego, syna urzędnika Starostwa w Nowym Sączu, Rektora UJ, Prezydenta Krakowa i Ministra Skarbu Austrii, jednego z najwybitniejszych ekonomistów swoich czasów.
4/ Dlatego, że jest to jeden z najbardziej perspektywicznych obszarów przemysłu czasu wolnego w Małopolsce i może stać się atrakcją na skalę europejską.
5/ Dlatego, że jest zapleczem dla najbogatszego polskiego skansenu kolejowego w Chabówce.
6/ Dlatego, że jest miejscem pełnym dynamiki, które może zmienić sytuację gospodarczą terenów o jednej z największych w Polsce skali bezrobocia.
7/ Dlatego, że wciąż jest potencjalnym szlakiem komunikacji pasażerskiej i kolejowej, szlakiem o znaczeniu państwowym i awaryjną trasą w stosunku do linii Nowy-Sącz – Tarnów.Mamy nadzieję, że rozumieją to sami kolejarze, bo jeżeli nie, znaczy to, że słowo „służba” nie dotyczy już ich zawodu. I mamy nadzieję, że są oni tak samo zaniepokojeni perspektywą zamknięcia trasy.
Dlatego apelujemy do władz PKP PLK SA o natychmiastowe zabezpieczenie pieniędzy na utrzymanie tego szlaku i stworzenie specjalistycznego zespołu mogącego dokonać zarówno analizy stanu linii nr 104, jak i wskazania niezbędnych prac do zapewnienia jej przejezdności.
To nie jest apel o utrzymanie jednej linii kolejowej. To jest apel o sens, logikę i działania na rzecz wspólnego dobra!Lokomotywa Koalicja Kolei Galicyjskiej
Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei
Forum Gmin Beskidu Wyspowego
Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce
Tu nie ma o czym dyskutować, to trzeba ratować. Czy człowieczeństwo, to tylko ekonomia?
Jechałem tą linią nie raz i nie wyobrażam sobie, by ją można było likwidować. Popieram apel .
W pełni popieram apel.