Pożegnalny kurs do Zakopanego
W niedzielę 4 grudnia odbył się ostatni w 2016 roku przejazd z cyklu „Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej”. Przejazd w relacji Chabówka-Zakopane-Chabówka zamknął projekt, na który w tym roku złożyło się 28 przejazdów. Druga edycja projektu była możliwa dzięki dotacji jaką Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei otrzymało od Województwa Małopolskiego. W roku ubiegłym Stowarzyszenie otrzymało 200.000zł, w tym roku kwota była niemal dwukrotnie większa (380.000zł). Istniejące od 2009 roku Stowarzyszenie w latach poprzednich organizowało własnym sumptem m.in. przejazdy „Kolej na majówkę” (Nowy Sącz-Chabówka-Nowy Sącz). Tradycyjnym Partnerem Stowarzyszenia jest Skansen w Chabówce który zapewnia tabor wraz z obsługą na wszystkie przejazdy.
![](https://i0.wp.com/www.parowozy.pl/wp-content/uploads/2016/12/zimowe-retro-do-zakopanego-2016.jpg?resize=920%2C613&ssl=1)
Dodatkowe atrakcje towarzyszące przejazdom
Program wszystkich przejazdów obejmował dodatkowe atrakcje, skierowane nie tylko do wąskiego grona Miłośników Kolei. Oprócz przejazdów historycznym składem, program obejmował pikniki peronowe, występy, poczęstunki (np. kremówkami w Wadowicach), zwiedzanie z przewodnikami, przejazdy zabytkowym węgierskim autobusem Ikarus 280 (podczas imprezy „Nostalgia za PRL”).
![](https://i0.wp.com/www.parowozy.pl/wp-content/uploads/2016/06/13442025_908591945936779_375537077_o.jpg?resize=920%2C614&ssl=1)
„Transwersalny” jak za dawnych lat
Większość przejazdów obsługiwano trakcją parową, jednak pięć pociągów „Transwersalny” (Nowy Sącz-Chabówka-Nowy Sącz) zestawiono z zabytkową lokomotywą spalinową SP42-260. Zestawienie składu „Transwersalnego” nie było przypadkowe-takie pociągi jeździły dawniej na linii Chabówka-Nowy Sącz. Pociąg „Transwersalny” spotykał się z ogólnodostępnym pociągiem retro prowadzonym parowozem na stacji w Mszanie Dolnej. Taki widok-krzyżowanie pociągów z parowozem i lokomotywą spalinową był częsty aż do wycofania parowozów na linii Chabówka-Nowy Sącz na początku lat 1990tych.
Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej'2016 w liczbach
Liczba przewiezionych pasażerów | 7 454 osób |
Liczba pasażerokilometrów | 550 551 |
Średnie zapełnienie składu | 100% |
Średnia liczba pasażerów w przeliczeniu na kurs | 266 osób |
Liczba osób które przybyły na stacje oglądać przejazd pociągu i uczestniczących w piknikach peronowych | około 11 000 osób |
Liczba kursów | 28 |
Liczba tras (szlaków) | 13 |
Liczba kilometrów z pasażerami | 2603 km |
Liczba kilometrów łącznie z podsyłami taboru | 3683 km |
Najstarsza lokomotywa prowadząca pociągi | OKz32-2 z 1934 roku (82 lata) |
Najmłodsza lokomotywa prowadząca pociągi | SP42-260 z 1978 roku (38 lat) |
Najdłuższe trasy | Chabówka Nowy Sącz - Chabówka, Kraków Tarnów Kraków (152 km) |
Najkrótsza trasa | Krynica Muszyna Krynica (22 km) |
![](https://i0.wp.com/www.parowozy.pl/wp-content/uploads/2016/11/DSC09227am.jpg?resize=920%2C614&ssl=1)
Porównanie pierwszej (2015) i drugiej (2016) edycji projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej
I edycja 2015 | II edycja 2016 | Zmiana | |
Liczba przewiezionych pasażerów: | 2593 | 7454 | +187% |
Liczba kursów: | 11 | 28 | +154% |
Liczba kilometrów z pasażerami: | 985 | 2603 | +164% |
Liczba pasażerokilometrów: | 155160 | 550551 | +255% |
Dofinansowanie : | 200 tys. | 380 tys. | +90% |
![](https://i0.wp.com/www.parowozy.pl/wp-content/uploads/2016/06/DSC05720cm.jpg?resize=920%2C614&ssl=1)
A kiedy będzie znany program na 2017 rok? Czy to już nie czas na to?
ufam, że program tej cennej inicjatywy będzie nie tylko kontynuowany, lecz systematycznie poszerzany i urozmaicany przez NSMK i skansen w Chabówce, a wysiłki stowarzyszenia obficie doceniane przez Województwo Małopolskie. Wszak zainteresowanie wykazane w statystykach, mówi samo za siebie
Miejmy nadzieję, że w przyszłym roku program będzie kontynuowany, pomimo przeciwności