Mijający rok obfitował w liczne atrakcje przygotowane przez Skansen taboru kolejowego w Chabówce, PKP Cargo, Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei i instytucje partnerskie. A wszystko to wynik ciężkiej pracy nielicznej Załogi Skansenu w Chabówce.
Remont linii Chabówka-Nowy Sącz
W ostatnich dziesięcioleciach stan malowniczej linii Chabówka-Nowy Sącz systematycznie się pogarszał. Ruch pasażerski ustał zupełnie, jednak oferta pociągów turystycznych była systematycznie rozwijana. Rokrocznie Skansen taboru kolejowego w Chabówce uruchamiał wakacyjne pociągi retro, entuzjaści kolejnictwa z kraju i zagranicy organizowali pociągi specjalne, Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei organizowało przejazdy turystyczne. Zeszłoroczna zapowiedź całkowitego zamknięcia linii wywołała medialną burzę i sprzeciw wielu środowisk, skupiających nie tylko miłośników kolei. Apele o ocalenie linii odniosły skutek, PKP-PLK przeznaczyło ponad milion złotych na remont linii. Przejezdność została osiągnięta z początkiem sezonu wakacyjnego.
„Lato z parowozami”
Podobnie jak w latach poprzednich, w wakacje kursowały ogólnodostępne pociągi retro uruchamiane przez Skansen. W 2016 roku (tak jak w 2015) pociągi kursowały w relacji Chabówka-Kasina Wielka-Chabówka. Łącznie w tej relacji Skansen uruchomił 36 par pociągów. Kursy te były częścią „Lata z Parowozami”-cyklu atrakcji związanych z zabytkową koleją, zorganizowanych w Skansenie w Chabówce i Parowozowni Wolsztyn. Przygotowano weekendy tematyczne dla dzieci i dorosłych, w tym atrakcje dla najmłodszych prowadzone przez animatorów. Cykl imprez „Lato z parowozami” zamknęła Parowozjada. Centralnym punktem Parowozjady był Skansen taboru kolejowego w Chabówce na terenie którego odbyły się pokazy parowozów i zabytkowych wagonów, zawody drużyn parowozowych itd. Program imprezy obejmował również atrakcje dla najmłodszych. Parowozjadzie towarzyszyły dodatkowe kursy pociągów retro.
Kilkadziesiąt kursów dla NSMK
Ofertę pociągów uruchamianych przez Skansen uzupełniły pociągi uruchamiane przez Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei (NSMK) w ramach cyklu „Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej”. Z oferty skorzystało 7 454 pasażerów, ponad drugie tyle uczestniczyło w piknikach peronowych. Więcej na temat tych przejazdów we wpisie „Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej 2016”-podsumowanie.
Wyjazdy do Wolsztyna. Jaworzyny Śląskiej, Warszawy
Skansen w Chabówce wziął udział w dwóch dużych imprezach „parowozowych”-Paradzie Parowozów w Wolsztynie i Gali Parowozów w Jaworzynie Śląskiej. Paradzie w Wolsztynie towarzyszył przejazd „GANZ-em” po węźle wolsztyńskim z SN61-168 uruchomiony dla TPWP. Podczas gdy wspomniane imprezy skierowane były w znacznej mierze do Miłośników Kolei to zupełnie inny charakter miały uroczystości rocznicowe w Warszawie. W ostatni weekend września 2016 roku obchodzono 90-lecie PKP i 150-lecie gminy Wawer. Program obu uroczystości obejmował m.in. przejazd pociągu z parowozem Ty42-107 i zabytkowymi wagonami.
Dużo pracy w Skansenie
Uruchomienie tak dużej ilości pociągów wiązało się z olbrzymim nakładem pracy. Wyruszenie składu na szlak poprzedziły wielogodzinne przygotowania prowadzone w warsztacie. Przygotowanie wiekowego taboru, by bezawaryjnie pracował z dala od macierzystej jednostki było nie lada wyzwaniem. Oprócz opieki nad własnym taborem, w tym roku zakończono naprawę główną (a faktycznie odbudowę) wolsztyńskiego parowozu Pt47-65. Wykonano również naprawy rewizyjne wielu zabytkowych wagonów. A wszystko to wysiłkiem niewielkiego zespołu fachowców z Chabówki, którzy w swoją pracę wkładają nie tylko całą swoją wiedzę i doświadczenie ale także serce. Oprócz troski o tabor nie zapomniano o infrastrukturze. W sierpniu wyremontowano główny tor w Skansenie i rozjazdy łączące Skansen ze stacją PKP w Chabówce.
18 lat strony PAROWOZY.PL
W 2016 roku minęło 18 lat od uruchomienia pierwszej wersji strony internetowej o Skansenie taboru kolejowego w Chabówce. Strona jest na bieżąco uaktualniana i rozbudowywana a od 2015 roku działa w oparciu o WordPress. Więcej na ten temat we wpisie Strona PAROWOZY.PL skończyła 18lat.
Z żałobnej karty
Mijający rok zadał też niepowetowane straty. We wrześniu zginął Kazimierz Czekaj-piekarz, radny sejmiku małopolskiego, jeden z inicjatorów rozwoju turystyki kolejowej w Małopolsce w ramach projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej. W październiku na wieczną służbę odszedł Paweł Zaleski-kolejarz, długoletni Naczelnik Lokomotywowni w Suchej Beskidzkiej, twórca Skansenu w Chabówce. Cześć Ich Pamięci.
witam Miłoszu czy wiadomo jakie parowozy będą na Parowozjadzie 2019 POZDRAWIAM RYSZARD emerytowany kolejarz miłośnik kolei parowych
Mam pytanie ,czy planowana jest naprawa OL12-7 i Tr12-25 ? W końcu są one nierozerwalnie związane z Galicją i linią 104 🙂
Naprawa Ol12-7 wydaje się kwestią czasu. W źródłach zbliżonych do oficjalnych Tr12-25 nie figuruje na liście tymczasowo niesprawnego taboru. Oznacza to, że podobnie jak Ol49-100 nie jest przewidziana do naprawy.
Bardzo sie ciesze ze skansen sie utrzymał ,mam duże wspomnienia.Widoki krajobrazów ,pociągów są przepiekne.Zycze w NOWYM ROKU samych sukcesów.Serdecznie pozdrawiam