„Małopolskie Szlaki” w liczbach

Zakończenie z przytupem

Ponad sto kursów, kilkadziesiąt tysięcy zadowolonych pasażerów, prawie półtora miliona dofinansowania – tak wyglądały Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej na przestrzeni czterech lat. Ale podczas ostatnich przejazdów największe emocje budziła liczba dwa. Z Chabówki do Zakopanego wyruszył bowiem pociąg prowadzony dwoma parowozami Ty2-911 i Ty42-107. Weekendowe przejazdy do Zakopanego i Mszany Dolnej zamknęły tegoroczny cykl. Projekt od początku jest realizowany dzięki dotacji przyznanej przez Województwo Małopolskie. Dotację, w drodze konkursu czterokrotnie otrzymało Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei. Projekt został zrealizowany w oparciu o zasoby Skansenu taboru kolejowego w Chabówce. Skansen zapewnił tabor oraz obsługę na wszystkie przejazdy.

Cztery edycje projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej

I edycja 2015 II edycja 2016 III edycja 2017IV edycja 2018
Liczba przewiezionych pasażerów: 25937454 10 83310 019
Liczba kursów: 11284240
Liczba kilometrów z pasażerami: 985260332283073
Liczba pasażerokilometrów:155160
550551782742770813
Dofinansowanie :200.000380.000400.000400.000
Źródło: Dane NSMK.

Drugi rok z rzędu udało się przekroczyć liczbę dziesięciu tysięcy pasażerów. Niesłabnąca popularność przejazdów to zasługa programu opracowanego z myślą o osobach w wieku od 4 do 99 lat. O rodzinach z dziećmi, seniorach i Miłośnikach Kolei. Program, przygotowany przez Miłośników z Nowego Sącza oprócz przejazdów zabytkowym pociągiem obejmował występy artystyczne, pikniki, zwiedzanie lokalnych atrakcji z przewodnikiem itd.

OKz32-2 z Pociągiem z Wolności. Fot Kacper Stolarski

Nie tylko z parowozem

Pociągi retro kojarzą się przede wszystkim z parowozem. Większość przejazdów rzeczywiście obsługiwano trakcją parową. W 2016 roku dla kilku kursów uczyniono jednak wyjątek. Pociąg „Transwersalny” kursował w relacji Nowy Sącz-Chabówka-Nowy Sącz. Zestawiono go z zabytkową lokomotywą spalinową. Zestawienie składu „Transwersalnego” nie było przypadkowe-takie pociągi jeździły dawniej na linii Chabówka-Nowy Sącz. W związku z dobrym przyjęciem, postanowiono na stałe wpisać je do programu. Również w tegoroczne wakacje zaplanowano kursy „Transwersalnego”. Niestety linia Chabówka-Nowy Sącz była wówczas nieprzejezdna. Relację zmieniono więc na Nowy Sącz – Muszyna – Krynica. Zamknięcie linii Chabówka-Nowy Sącz, obok innych planowych „zamknięć” związanych z remontami było przyczyną mniejszej niż w latach ubiegłych liczby kursów. Więcej o perypetiach z przejezdnością linii Chabówka-Nowy Sącz można przeczytać we wpisach “Transwersalny” na niezwykłej trasie i Linia Chabówka-Nowy Sącz znów przejezdna!

Pociąg „Transwersalny” 2018. Fot.: Adrian Maraś.

Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej 2019

Duże zainteresowanie z jakim spotkały się wszystkie dotychczasowe edycje projektu sprawia, że uruchomienie kursów w przyszłym roku jest niemal pewne. W zimie zostanie ogłoszony konkurs na operatora. Na wiosnę wyłoniony w konkursie operator ogłosi plan przejazdów i uruchomi rezerwację biletów. O czym na bieżąco będzie można przeczytać na www.parowozy.pl .

Na tytułowym zdjęciu Ty42-107 i Ty2-911 z pociągiem z Zakopanego. Fot.: Marcin Alencynowicz / W pogoni z aparatem w dłoni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *