Rok 2018 w Skansenie – podsumowanie

W mijającym roku Skansen świętował 25 lecie pracy w formie placówki muzealnej. Jubileuszowy rok obfitował w liczne atrakcje przygotowane własnym sumptem przez Skansen, PKP Cargo, Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, Fundację Era Parowozów i instytucje partnerskie.

Naprawy parowozów i wagonów

Gdy po sześciu latach zakończono naprawę główną Ty2-911 Skansen stanął przed kolejnym wyzwaniem  – rozpoczęto naprawę główną parowozu Ty42-107. Oprócz napraw parowozów wykonano szereg napraw bieżących znajdujących się w Skansenie wagonów. Fundacja Era Parowozów rozpoczęła starania zmierzające do odbudowy stacjonującego w Chabówce jedynego zachowanego wagonu pasażerskiego typu 7A.

Świeżo naprawiony Ty2-911 z pociągiem Chabówka – Mszana Dolna. 19.08.2018. Fot.: Szymon Jurkowski.

Perypetie z przejezdnością linii Chabówka-Nowy Sącz

Linia Chabówka-Nowy Sącz cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Przejazdy turystyczne uruchamia Skansen w Chabówce, NSMK, entuzjaści kolejnictwa z kraju i zagranicy. Poważne problemy z przejezdnością linii pojawiły się pod koniec 2015 roku. W 2016 roku, kosztem ponad miliona złotych linię naprawiono. W 2017 roku prace drogowe prowadzone w sąsiedztwie linii doprowadziły do osunięcia się ziemi. Uszkodzenia doraźnie naprawiono w tym samym roku. W bieżącym roku konieczne było jednak przeprowadzenie gruntownej naprawy. Prace wykonano w miesiącach wakacyjnych. W okresie remontu kursowanie pociągów zaplanowanych na tej trasie było niemożliwe. Remont nie miał na szczęście wpływu na kursowanie pociągów retro Chabówka-Kasina Wielka. Więcej o perypetiach z przejezdnością linii Chabówka-Nowy Sącz można przeczytać we wpisach “Transwersalny” na niezwykłej trasie i Linia Chabówka-Nowy Sącz znów przejezdna!

Naprawiony odcinek linii Chabówka-Nowy Sącz. 19.09.2018. Fot.: Karol Wojtas

Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej po raz czwarty

Tegoroczna, czwarta edycja projektu cieszyła się niesłabnącą popularnością. Projekt jest realizowany w oparciu o dotację przyznawaną przez Województwo Małopolskie. Dotację, w drodze konkursu otrzymało Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei. Kursy są realizowane w oparciu o zasoby Skansenu w Chabówce. Skansen zapewnia tabor wraz z obsługą. Drugi rok z rzędu udało się przekroczyć liczbę dziesięciu tysięcy pasażerów. Gdyby nie perypetie związane z przejezdnością linii Chabówka-Nowy Sącz pobity zostałby zeszłoroczny rekord frekwencji i ilości kursów. Mimo to, drugi rok z rzędu udało się przekroczyć liczbę 10.000 pasażerów. Więcej, nie tylko suchych liczb można znaleźć we wpisie “Małopolskie Szlaki” w liczbach.

Ty42-107 i Ty2-911 z pociągiem z Zakopanego. Fot.: Marcin Alencynowicz.

Nie tylko Małopolskie Szlaki

Oprócz pociągów w ramach Małopolskich Szlaków Turystki Kolejowej Skansen uruchamia własnym sumptem wakacyjne pociągi Chabówka-Kasina Wielka-Chabówka. W tym roku uruchomiono 36 par pociągów (po dwa kursy w sobotę i niedzielę od 23 czerwca do 26 sierpnia 2018r). Szereg atrakcji przewidziano dla najmłodszych. Dzień Dziecka w Skansenie zapoczątkował czwartą edycję cyklu „Lato z parowozami”. W ramach „Lata z parowozami” zorganizowano weekendy tematyczne „Tajemnice parowozów”. W programie znalazły się konkursy, gry i zabawy, słodycze, fotościanka, malowanie twarzy itd. Największą atrakcją były jednak przejazdy pociągiem retro z lokomotywą parową i zabytkowymi wagonami. Kulminacją „Lata z parowozami” była zorganizowana pod koniec wakacji XIV Parowozjada.
Delegacja Skansenu w Chabówce brała udział w corocznej Paradzie Parowozów w Wolsztynie i imprezie „Kolej na Wawer” w Warszawie. Specjalnie przygotowany pociąg z Chabówki (parowóz OKz32-2 i zabytkowe wagony) został użyty podczas zdjęć do filmu “Piłsudski”.

Ty42-107 z pociągiem w ramach imprezy Kolej na Wawer. Warszawa 16.09.2018. Fot.: Michał Affeltowicz

20 lat PAROWOZY.PL

Swój jubileusz obchodziła również prezentowana strona. W tym roku minęło 20 lat od publikacji jej pierwszej wersji. Jest tym samym jedną z najstarszych działających stron kolejowych w Polsce. Oprócz bieżących aktualizacji przeszła kilka modyfikacji technicznych. Udostępnione zostały przyspieszone wersje stron na urządzenia mobilne (AMP). Wprowadzono szyfrowaną komunikację ze stroną w ramach protokołu HTTPS – od teraz na pasku adresu widoczna jest zielona kłódka. Z okazji dwudziestolecia www.parowozy.pl i polskiej premiery książki “Orient Express. Świat z okien najsłynniejszego pociągu” wspólnie z Wydawnictwem Poznańskim przygotowaliśmy konkurs, w ramach którego do naszych czytelników trafiło kilka egzemplarzy książki.

A tymczasem przyszły rok zapowiada się jeszcze bardziej interesująco.

Komentarze do “Rok 2018 w Skansenie – podsumowanie

  1. Dużo tekstu, dużo cyfr, liczb ale ani słowa skąd się to wszytko wzięło. Bo nie wzięło się to z nieba ani mgły, ani nikt nic nie podarował, ktoś to musiał zorganizować, przypilnować dać pracownikom pozytywnego „kopa”. Należy według mnie oddać olbrzymi szacun Naczelnikowi Panu Maciejowi Panasiewiczowi. Jego wizja, zaangażowanie i upór doprowadziły skansen do takiego stanu posiadania że inni mogą tylko pozazdrościć, wystarczy popatrzeć co się dzieje w tzw. Innych skansenach. Dlatego z okazji Nowego 2019 roku życzę Panu Macoejowi dużo zdrowia, wytrwałości i ochoty do dalszej pracy na rzecz przywrócenia do ruchu jeszcze kilku lokomotyw parowych i wagonów pasażerskich.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *