Rok 2016 w Skansenie – podsumowanie

Mijający rok obfitował w liczne atrakcje przygotowane przez Skansen taboru kolejowego w Chabówce, PKP Cargo, Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei i instytucje partnerskie. A wszystko to wynik ciężkiej pracy nielicznej Załogi Skansenu w Chabówce.

Remont linii Chabówka-Nowy Sącz

W ostatnich dziesięcioleciach stan malowniczej linii Chabówka-Nowy Sącz systematycznie się pogarszał. Ruch pasażerski ustał zupełnie, jednak oferta pociągów turystycznych była systematycznie rozwijana. Rokrocznie Skansen taboru kolejowego w Chabówce uruchamiał wakacyjne pociągi retro, entuzjaści kolejnictwa z kraju i zagranicy organizowali pociągi specjalne, Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei organizowało przejazdy turystyczne. Zeszłoroczna zapowiedź całkowitego zamknięcia linii wywołała medialną burzę i sprzeciw wielu środowisk, skupiających nie tylko miłośników kolei. Apele o ocalenie linii odniosły skutek, PKP-PLK przeznaczyło ponad milion złotych na remont linii. Przejezdność została osiągnięta z początkiem sezonu wakacyjnego.

Pociąg retro na Galicyjski Piknik Kolejowy w Dobrej. Mszana Dolna 26.06.2016. Fot. Szymon Jurkowski.

„Lato z parowozami”

Podobnie jak w latach poprzednich, w wakacje kursowały ogólnodostępne pociągi retro uruchamiane przez Skansen. W 2016 roku (tak jak w 2015) pociągi kursowały w relacji Chabówka-Kasina Wielka-Chabówka. Łącznie w tej relacji Skansen uruchomił 36 par pociągów. Kursy te były częścią „Lata z Parowozami”-cyklu atrakcji związanych z zabytkową koleją, zorganizowanych w Skansenie w Chabówce i Parowozowni Wolsztyn. Przygotowano weekendy tematyczne dla dzieci i dorosłych, w tym atrakcje dla najmłodszych prowadzone przez animatorów. Cykl imprez „Lato z parowozami” zamknęła Parowozjada. Centralnym punktem Parowozjady był Skansen taboru kolejowego w Chabówce na terenie którego odbyły się pokazy parowozów i zabytkowych wagonów, zawody drużyn parowozowych itd. Program imprezy obejmował również atrakcje dla najmłodszych. Parowozjadzie towarzyszyły dodatkowe kursy pociągów retro.

Prezentacja parowozów podczas Parowozjady. Fot.: Miłosz Mazurek

Kilkadziesiąt kursów dla NSMK

Ofertę pociągów uruchamianych przez Skansen uzupełniły pociągi uruchamiane przez Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei (NSMK) w ramach cyklu „Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej”. Z oferty skorzystało 7 454 pasażerów, ponad drugie tyle uczestniczyło w piknikach peronowych. Więcej na temat tych przejazdów we wpisie „Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej 2016”-podsumowanie.

OKz32-2 z „Pociągiem Wolności”. 11.11.2016. Fot.: Szymon Jurkowski.

Wyjazdy do Wolsztyna. Jaworzyny Śląskiej, Warszawy

Skansen w Chabówce wziął udział w dwóch dużych imprezach „parowozowych”-Paradzie Parowozów w Wolsztynie i Gali Parowozów w Jaworzynie Śląskiej. Paradzie w Wolsztynie towarzyszył przejazd „GANZ-em” po węźle wolsztyńskim z SN61-168 uruchomiony dla TPWP. Podczas gdy wspomniane imprezy skierowane były w znacznej mierze do Miłośników Kolei to zupełnie inny charakter miały uroczystości rocznicowe w Warszawie. W ostatni weekend września 2016 roku obchodzono 90-lecie PKP i 150-lecie gminy Wawer. Program obu uroczystości obejmował m.in. przejazd pociągu z parowozem Ty42-107 i zabytkowymi wagonami.

Ty42-107 z rocznicowym pociągiem w Warszawie. Fot.: Paweł Guraj/ www.pawel.online

Dużo pracy w Skansenie

Uruchomienie tak dużej ilości pociągów wiązało się z olbrzymim nakładem pracy. Wyruszenie składu na szlak poprzedziły wielogodzinne przygotowania prowadzone w warsztacie. Przygotowanie wiekowego taboru, by bezawaryjnie pracował z dala od macierzystej jednostki było nie lada wyzwaniem. Oprócz opieki nad własnym taborem, w tym roku zakończono naprawę główną (a faktycznie odbudowę) wolsztyńskiego parowozu Pt47-65. Wykonano również naprawy rewizyjne wielu zabytkowych wagonów. A wszystko to wysiłkiem niewielkiego zespołu fachowców z Chabówki, którzy w swoją pracę wkładają nie tylko całą swoją wiedzę i doświadczenie ale także serce. Oprócz troski o tabor nie zapomniano o infrastrukturze. W sierpniu wyremontowano główny tor w Skansenie i rozjazdy łączące Skansen ze stacją PKP w Chabówce.

Parada Parowozów Wolsztyn’2016. Naprawiony w Chabówce Pt47-65. Fot.: Konrad Czapracki.

18 lat strony PAROWOZY.PL

W 2016 roku minęło 18 lat od uruchomienia pierwszej wersji strony internetowej o Skansenie taboru kolejowego w Chabówce. Strona jest na bieżąco uaktualniana i rozbudowywana a od 2015 roku działa w oparciu o WordPress. Więcej na ten temat we wpisie Strona PAROWOZY.PL skończyła 18lat.

Z żałobnej karty

Mijający rok zadał też niepowetowane straty. We wrześniu zginął Kazimierz Czekaj-piekarz, radny sejmiku małopolskiego, jeden z inicjatorów rozwoju turystyki kolejowej w Małopolsce w ramach projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej. W październiku na wieczną służbę odszedł Paweł Zaleski-kolejarz, długoletni Naczelnik Lokomotywowni w Suchej Beskidzkiej, twórca Skansenu w Chabówce. Cześć Ich Pamięci.

Więcej:

Komentarze do “Rok 2016 w Skansenie – podsumowanie

  1. Mam pytanie ,czy planowana jest naprawa OL12-7 i Tr12-25 ? W końcu są one nierozerwalnie związane z Galicją i linią 104 🙂

    • Naprawa Ol12-7 wydaje się kwestią czasu. W źródłach zbliżonych do oficjalnych Tr12-25 nie figuruje na liście tymczasowo niesprawnego taboru. Oznacza to, że podobnie jak Ol49-100 nie jest przewidziana do naprawy.

  2. Bardzo sie ciesze ze skansen sie utrzymał ,mam duże wspomnienia.Widoki krajobrazów ,pociągów są przepiekne.Zycze w NOWYM ROKU samych sukcesów.Serdecznie pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *