Kilkanaście kursów i tysiące zadowolonych pasażerów-tak można podsumować pierwszy rok kursowania pociągów turystycznych w ramach projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej. W piątek, 11 grudnia 2015 w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu odbyło się spotkanie podsumowujące projekt. Pociągi te kursowały dzięki dotacji jakie Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei otrzymało od Województwa Małopolskiego. Wybór beneficjenta nie był przypadkowy. Powstałe w 2007 roku stowarzyszenie dało się wcześniej poznać jako skuteczny organizator corocznych przejazdów „Kolej na majówkę” z Nowego Sącza do Chabówki czy z „Pociągów retro do Zakopanego”.
Nie były to jedyne przejazdy w tym roku-kilkadziesiąt wakacyjnych kursów uruchomiło PKP Cargo w którego strukturach znajduje się Skansen. Przed rozpoczęciem projektu NSMK zorganizowało w oparciu o własne środki pociągi z Nowego Sącza do Chabówki i z Chabówki do Zakopanego.
Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej w liczbach
200000 | złotych dotacji otrzymało NSMK na realizację projektu |
155160 | pasażerokilometrów to praca przewozowa projektu |
2593 | pasażerów skorzystało z oferty |
1641 | km przejechał tabor łącznie z "podsyłami" |
985 | km przejechał tabor z pasażerami |
122 | km miała najdłuższa relacja (Nowy Sącz - Krynica) |
22 | km miała najkrótsza relacja (Krynica - Muszyna i Kraków Główny - Kraków Lotnisko) |
12 | kursów |
5 | lokomotyw trzech różnych trakcji prowadziło pociągi w ramach projektu (parowozy Ty42-107, OKz32-2 i TKt48-191, lokomotywa spalinowa SP42-260 i elektrowóz EU06-01). |
1 | Skansen taboru kolejowego w Chabówce zapewnił tabor na wszystkie kursy |
Na przejazdy organizowane przez NSMK bilety zawsze rozchodziły się „na pniu”, w tym roku czas ten wynosił niekiedy kilka minut. Rozbudowa oferty o dodatkowe kursy pozwoliła szerszej grupie chętnych na przejazd zabytkowym pociągiem. Przejazdy te nie były adresowane do wąskiego grona entuzjastów kolejnictwa, ale do szerokiego grona turystów. Przejazd pociągiem retro nie był bowiem jedyną atrakcją. Program przejazdów obejmował zwiedzanie ciekawych miejsc, pikniki peronowe, występy muzyczne, stoiska z regionalną kuchnią itd. Tabor na wszystkie przejazdy zapewnił i obsługiwał Skansen taboru kolejowego w Chabówce, partner strategiczny projektu. Finansowanie projektu w przyszłym roku nie zostało jeszcze przesądzone, ale pierwsze nieoficjalne zapowiedzi są optymistyczne.
a czy nie byłoby lepiej reaktywować na stałe pociągi i obsługę tras przez PKP całoroczną… i to nie tylko w Małopolsce, ale w całym kraju… Narodowy Program Odbudowy i Ochrony Dziedzictwa w zakresie tras kolejowych na terenie Polski… łącznie z produkcją zabytkowego taboru, na który zapewne byliby też nabywcy za granicą i chyba nie tylko w Europie… o ile wtedy wzrosłaby tzw. dostępność turystyczna wszystkich pięknych regionów turystycznych naszego pięknego kraju…
Pozostaje mieć nadzieje, że projekt ten będzie kontynuowany. Wszystko w rękach Województwa Małopolskiego!
Ten projekt to super pomysł. Gratulacje dla całego NSMK.