Mijający rok obfitował w liczne atrakcje przygotowane przez Skansen taboru kolejowego w Chabówce, PKP Cargo, Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei i instytucje partnerskie.
„Parowozjada” i „Noc Muzeów”
Podczas gdy w kalendarz imprez kolejowych na stałe wpisała się coroczna „Parowozjada”, to „Noc Muzeów” jest imprezą o nieco krótszej tradycji. Głównymi atrakcjami tegorocznej „Nocy Muzeów” oprócz iluminacji eksponatów był przejazd historycznym wagonem motorowym SN61 oraz udostępnione do zwiedzania wnętrza „Salonki Gomułki”. Tegoroczna, jedenasta Parowozjada zamknęła organizowany po raz pierwszy w tym roku cykl „Lato z parowozami”. Centralnym punktem Parowozjady był Skansen taboru kolejowego w Chabówce na terenie którego odbyły się pokazy parowozów i zabytkowych wagonów, zawody drużyn parowozowych itd. Program imprezy obejmował również atrakcje dla najmłodszych. Parowozjadzie towarzyszyły dodatkowe kursy pociągów retro.
36 par ogólnodostępnych pociągów i „Lato z parowozami”
Podobnie jak w latach poprzednich, kursowały ogólnodostępne pociągi retro. Tegoroczna relacja została przedłużona do Kasiny Wielkiej. Łącznie w sezonie letnim Skansen taboru kolejowego w Chabówce uruchomił 36 par pociągów retro (nie licząc pociągów towarzyszących Parowozjadzie). Pociągi te przewiozły kilkanaście tysięcy osób* a ich wyruszenie poprzedziły tygodnie ciężkiej pracy, niezliczona liczba napraw i odbiorów technicznych. Uruchomienie pociągów retro było rezultatem miesięcy działań organizacyjnych, narad i uzgodnień prowadzonych przez kierownictwo skansenu. Finansowe wsparcie zapewnił właściciel Skansenu– PKP Cargo S.A. Przejażdżki te były częścią „Lata z Parowozami”-cyklu atrakcji związanych z zabytkową koleją, zorganizowanych w Skansenie taboru kolejowego w Chabówce i Parowozowni Wolsztyn. Przygotowano weekendy tematyczne dla dzieci i dorosłych, w tym atrakcje dla najmłodszych prowadzone przez animatorów.
Liczne kursy dla Nowosądeckiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei
Oprócz kursów uruchamianych przez Skansen liczne pociągi kursowały na zamówienie Nowosądeckiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. W oparciu o własne środki Stowarzyszenie uruchomiło na początku roku trzy pociągi: dwa z Chabówki do Zakopanego i trzeci-tradycyjną „Majówkę z Parowozem”. Z tych pierwszych kursów skorzystało 773 pasażerów**. Tabor z pasażerami przejechał 328km wykonując pracę przewozową wynoszącą 89208 pasażerokilometrów**. Był to dopiero początek, bowiem dzięki 200000 złotych dotacji jakie Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei otrzymało od Województwa Małopolskiego został zorganizowany cykl wydarzeń „Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej” w ramach którego uruchomiono dalsze 12 kursów pociągów turystycznych. Łączna tegoroczna praca przewozowa pociągów NSMK wyniosła 244368 pasażerokilometrów**.
Rosnąca popularność trakcji „nowoczesnej”
Z roku na rok rośnie zainteresowanie taborem spalinowym. Ostatnia sprawna lokomotywa serii SP42 była zatrudniana m.in. na dwie duże imprezy »Kociołkiem przez Wielkopolskę« i »„Kociołkiem” i „Sputnikiem” po Małopolsce i Podkarpaciu’2015«. Wagon motorowy SN61-168 był uruchamiany m.in. z okazji „Nocy Muzeów” i „Parowozjady”. Pociągi retro były również zestawiane z należącą do Skansenu lokomotywą elektryczną EU06-01.
Dużo pracy „na warsztacie” w Skansenie
W tym roku zakończono naprawę rewizyjną parowozu Ty42-107 i naprawę główną TKt48-191. Prowadzono również prace związane z naprawą główną (a faktycznie odbudową) parowozu Pt47-65. Wykonano naprawy rewizyjne wielu zabytkowych wagonów.
Skansen zapewnił tabor i obsługę dla pociągów specjalnych takich jak „Lindy on Track” czy też pociąg z okazji 170-lecia linii Warszawsko-Wiedeńskiej. W filmie „Muzyka, wojna i miłość” specjalnie przygotowany tabor z Chabówki wystąpił razem z Małgorzatą Kożuchowską i Weroniką Rosati. Sceny kolejowe kręcono na stacji Kraków Główny.
Serwis PAROWOZY.PL idzie z duchem czasu
Prezentowana strona jest jedną z najstarszych działających stron kolejowych w Polsce. W ostatnich latach jej modyfikacje miały charakter kosmetyczny, konieczna była więc gruntowna modernizacja. Zawartość została przejrzana, poprawiona, zaktualizowana i poszerzona. Zachowane zostały wcześniejsze funkcjonalności i dodane nowe. W ramach nowej nawigacji wszystkie opisy i podstrony są dostępne z poziomu głównego menu (każda podstrona jest teraz dostępna z poziomu strony głównej). Archaiczną galerię multimedialną zastąpiły filmy na YouTube. Powstają one we współpracy z Mateuszem Janicą, autorem kilkudziesięciu filmów kolejowych. Na kanale Koleją z Mateuszem powstał dział w którym są publikowane filmy z taborem z Chabówki-autorstwa mojego i Mateusza Janicy.
Łyżka dziegciu
Kursowanie pociągów retro na malowniczej linii Chabówka-Nowy Sącz stanęło pod poważnym znakiem zapytania. Parametry linii pogarszały się od wielu lat ale zapowiedź operatora linii (PKP-PLK) o całkowitym jej zamknięciu spadła jak grom z jasnego nieba. Przyszłość jednej z najbardziej malowniczych linii kolejowych w Polsce dalej pozostaje pod znakiem zapytania.
Źródła danych:
*Szacunki autora.
**Dane NSMK.